Matig weekje vissen

Echt droog is het niet.

Op 25 oktober 2012 ga ik nog even eind van de middag er in op de helling van Middelharnis met Erik. Als we aankomen is het eigenlijk geen weer voor Indo’s en we wachten eerste een verschrikkelijke bui af in de auto wanneer we net klaar zijn met traileren. De BassBuster ligt natuurlijk goed vast in de storm door de AnkerMeister.

Maandag 22 oktober

kom ik op de Punt en Leo en Jan zijn net weg hoor ik van de “jeugt” op de bank. Dat is de PuntClann de Buckaroo’s van 65+ die er altijd zitten weer of geen weer met de fiets komen genieten van het uitzicht en natuurlijk het praatje van de dag en er jaren hebben gevist dus een bron van informatie is. Jammer maar met een klusje schoolgaande jeugd is het gezellig vissen. We moeten wat tuigjes uit elkaar halen van zusje lief, ik weet nog hoe vervelend dat was 45 jaar geleden dus met wat belijd lukt dat. Pennetje opnieuw uitloden want het zonk al voordat er aas aan de haak zat (te zwaar loodje AAA) en na een half uurtje zitten we met z’n vijven te vissen.

Natuurlijk even met die Kastelheer op de I-Phone… foto.

Natuurlijk is de strijd ongelijk maar op de foto kan natuurlijk altijd met zo’n grote baars. Wel frappant vanmorgen bij dageraad helemaal niets gevangen door de clan Arie, Leo, Theo en Jan terwijl dat de tijd is om er te zijn de laatste weken maar nu overdag toch weer twee mooie baarzen

De zon zagen we heel kort opkomen om daarna te verdwijnen in de regenwolken aan de horizon.

Zat er wel heerlijk natuurlijk maar ga studeren voor Vaarbewijs aanvullend en een bak koffie met een spiegel eitje met kaas en ham gaat er inmiddels ook wel in. De wind is gaan draaien naar Zuid en komt inmiddels vanuit m’n rug nu recht de haven in en dat maakt het allemaal niet gemakkelijker op..

Valt niet mee met die wind om binnen te varen.

Je lijn maakt eigenlijk een te grote bocht om de bodem te halen laat staan gevoelig te vissen. Alleen de vol overgave dreunen zijn nu nog te voelen

Valt niet mee proefkonijn zijn en dat al dertig jaar Vinkplein meegerekend.

Thuisgekomen ruikt het weer heerlijk in de keuken en heeft Dorien weer veel te veel gekookt en uitgeprobeerd om dat later in haar restaurant waar ze chef is met volle tevredenheid kan serveren. Dat gaat dan in bakjes voor tussen de middag. Van mij mag ze elke dag experimenteren met vis, garnalen en bijpassende sausen maken. Wordt in een middag snert-, en bruine bonensoep, visgerechten en een vegetarische schotel in elkaar geflatst. Heerlijk is het allemaal.

Gisteren 24 oktober 2012

met die harde wind was het natuurlijk niet te doen om er met de BassBuster op uit te gaan. Ben nog wel even een dik uurtje naar de “Punt” geweest maar op een voorzichtige tik, een losse en een dreumis, was het prima natuurlijk vertoeven natuurlijk. maar morgen zou de wind wat minder zijn dus Erik maar eens bellen of die een uurtje mee wilt. Floris komt om 17.00 uur een hapje mee eten waarna we naar de cursus vaarbewijs aanvullend gaan dus van tien naar twee is een mooie tijd voor twee indo’s op leeftijd.

Fransen, Duitsers, Belgen ze weten allemaal het Haringvliet te vinden.

Net als we de boat er in hebben begint het te hozen dus snel de BassBuster vastgelegd en we duiken de auto in en wachten het een half uurtje af

Erik leeft zich uit bij het uitvaren bang natuurlijk dat hij zelf er aan moet geloven.

Maar we kunnen kort zijn over deze sessie ik heb een geweldige aanbeet verspeeld. Zo eentje waar je van droomt een dreun op gek genoeg 6 meter water die eerst niet van de bodem is te krijgen en dan weet je genoeg. Dat is een Beste zou mijn vismaatje Joop dan zeggen. En als hij lost komt gaat hij er vandoor met een gillende slip heb ik niets te vertellen. Komt een paar meter mee en weer gilt de slip het uit met m’n Godfather hoepeltje rond en ….. los. Hoe bestaat het ik heb al die tijd dik contact met de vis gehad eigenlijk alle kracht van de hengel met een zo zwaar mogelijk afgestelde slip die de hengel kan hebben en toch los. Zou het dan toch. Die verhalen worden steeds aannemelijker. De meerval is gearriveerd in het Haringvliet. Maar eerst zien en dan geloven want de grootste vissen in de verhalen worden nooit gevangen. We gaan er uit na twee uurtjes alles uit de kast te hebben gehaald van zes naar achttien meter en dieper vissen heeft geen zin. Dat overleven ze niet met naar boven halen i.v.m. caisson ziekte

Tijdens het duiken stijgt de druk waardoor de oplosbaarheid van stikstof stijgt en er dus meer stikstof wordt opgelost in het bloed en de weefsels dan normaal. De stikstof wordt bij het terugkeren naar normale druk niet snel genoeg via de longen afgevoerd. Er vormen zich dan belletjes in de bloedvaten.

We gaan naar beste stek van het Haringvliet.

We gaan naar de beste stek aan het Haringvliet u begrijpt het al “de Hoad” op het havenhoofd en we laten de broodjes met bamihap, maggi met flink wat Oelek en broodje kroket ons goed smaken nog met de naweeën van die verschrikkelijke aanbeet net zo eentje als Erik vorige week meemaakte eigenlijk identiek als vandaag. Daar in staan we nu weer gelijk dus. We gaan al vroeg veel vroeger dan geplant maar volgende keer beter naar huis. Moet de Zeeuwse bintjes snijden tot patatten want die heeft vanmiddag Floris het liefste als ondergrond voor de stof die Jaap ons gaat mededelen vanavond. VB-A doen we met z’n drieën samen met Karel en Floris pffttt…

De rest van de week is waardeloos met dagen van windje 6-7 en er valt alleen vanaf de kant wat eer te behalen. Ik pak ‘s morgens twee uurtjes en eind van de dag nog een gezellige Punt conversatie maar er zijn ook sessie’s bij dat er wordt geblankt

Dan heb je er spijt van niet met de BassBuster te zijn gegaan.

Als dan plotseling dinsdag 30 oktober 2012 de wind onvoorspeld gaat liggen. Je denkt ‘s morgens van dat duurt niet lang dus pak je de hengel en gaat naar de Punt om hiervan te genieten. En als ik aankom komt Jan ook net aan met zijn bootje. Jan Nieuwland de Spruitenkoning voorspeld al dat ze er niet zijn want die heeft samen met Leo al een tennis elleboog gegooid vanmorgen vroeg. Maar bij de eerste worp heb ik al een tik en even later vangt Jan een hele mooi vis even verderop net te ver om te gooien vanaf de kant tegen het talud van de vaargeul. Maar daar blijft het dan bij en na een dik uur hou ik het voor gezien en Jan vertrekt ook naar de overkant richting Melisant. Ik kom eind van de middag wel terug en spreek dat af met Jan. Leo zal er dan ook zijn dus zal weer gezellig worden

Als Rebecca even komt buurten ga je niet gelijk weg.

We spreken af om een uurtje of vier maar voor mij wordt dat een uurtje later want aan de Stammtisch is Rebecca aangeschoven dus m’n studie boeken kunnen aan de kant en dan ga je ook niet gelijk weg natuurlijk maar na een klein uurtje wordt ik zelfs weg gestuurd door de dames en kom ik eigenlijk om 17.00 uur net te laat aan voor het mooie

Luchten zijn weer fantastisch.

Leo zit er al en was ruim op tijd maar het bijt uurtje is net voorbij. Jan de Spruitenkoning is ingestapt bij Jan Fazant en heeft ook kunnen voelen hoe dat is. Dat vertikaal vissen van bovenaf met licht materiaal en die vindt dat wel wat natuurlijk. Daar was het bal aan board en net buiten onze range een twintig tal meters verder op het talud dan we kunnen gooien vanaf de pier stonden er meerdere keren twee hengels rond aan board met allemaal mooie vissen. Dikke Zanders ver in de zestig en dat zijn mooie exemplaren aan je verikaalstok. Het stroomde zo hard dat 32gram lood de bodem niet haalde vanaf de kant en dan gaat het als een jekko. Ik krijg nog wel een losse te verduren en een natte scheet maar daar blijft het dan ook jammergenoeg bij

Weer een mooie zonsondergang.

Leo moet naar huis zijn prakkie wordt koud en Monica heeft al twee keer gebeld. De smoes is al gemaakt want de brug stond open zelfs aan allebei de kanten dus kan hij twee keer zo laat binnen komen stappen aan de Bazaansmast. Als het donker is geworden en Jan de Spruitenkoning inmiddels ook weer op de pier is gearriveerd en nog een paar pogingen onderneemt maar ze doen het niet meer ga ik ook maar en kan Rebecca toch verrassen met een file-etje snoekbaars. Die zit er nog steeds op haar praatstoel met Henny. Het is dan ook al eventjes geleden dat we hebben zitten borrelen en dan moet er heel wat bij gekletst worden door de dames. Leo was zo vriendelijk om zijn vis mee te geven want bij mij was het weer noppes, nada, niets vandaag. Het is gewoon uren maken en net op tijd zijn als de stroom er in komt en ze gaan azen. En zoveel uren als Jan en Leo maken daar op de punt ik denk dat ze Isset zo’n beetje er uit vissen zijn qua tijd en dat wil wat zeggen want die zit er al vijfentwintig jaar vastgeroest en er worden weinig dagen overgeslagen kan ik je verzekeren. Die kan een jubileum feessie geven en zal het de eerst volgende keer eens met hem over hebben. Om die kennis en ervaring dan moet ik er nog een tweede leven op na gaan houden die haal van ze lang langste leven niet meer in.