Tweede dag windstil sinds tijden

Gelijk raak.

Afspraak was zo gemaakt en om dezelfde tijd als gisteren 2 september 2010 stonden we voor de bakker om twee zakken krentenbollen te halen en lagen om 14.00 uur in het Haringvliet te dobberen. We gaan vandaag dus op 2 september 2010 proberen om een snoek te vangen op groot water. Dat is heel wat anders dan een polder snoek kan ik je verzekeren. Maar omdat het gisteren rond deze tijd zo goed was toch nog even een klein uurtje gevertikaalt op de rand hoofdzakelijk op 8-9 meter maar op twee missers na geen tikkie gezien dus worden de poken klaar gemaakt om te trollen langs de rand op 5 meter. We beginnen voor de sluizen langs en gaan dan richting Middelharnis. Ik ga echt voor groot en doe er een Rapala Magnum aan van 19cm  en Joop pakt een Rapala van 14cm. Voor de sluizen langs zijn ze eigenlijk te groot.

Daar is het te diep nu om een snoek te pakken maar voor het natuurgebied aangekomen voor Stellendam is het raak.Vangen we daar een mooie 70+ en we zijn er wat blij mee. Missie geslaagd en we zijn nog maar net begonnen.

Direct een mooie snoek.

De vis is helemaal gaaf en mooi getekend. Van dat diepe groen met gouden strepen. Waarschijnlijk nog nooit gevangen. De high five galmt weer over het Haringvliet, we kunnen ons geluk niet op.

Joop wou er eerst geen reel op zetten.

Het is weer heerlijk op het water en lekker rustig. Geen speedboot of waterscooter te bekennen op een enkel zeilbootje na hebben we het alleenrecht. We volgen de rand naar Middelharnis maar op een enkel baarsje krijgen we geen aanbeten meer.

Je verwacht, nee je vist op veel groters.

Met het materiaal waar we nu mee zitten is het voor zo’n ondermaatse dreumes een ongelijke strijd.

Wat een rovertjes zijn dat toch, plug is bijna net zo groot.

Niets is zo frustrerend als je er een goeie aan heb en je krijg em niet los van de bodem. Hij wil niet gaan zwemmen. Of nog erger hij blijft zwemmen maar na een half uur meer druk uit te oefenen breekt alles af. Nadeel is dan natuurlijk als je rekent op wat groters, de sportvis aller tijden maar dan voor zijn formaat je weinig hengelsport beleeft. Zouden die baarzen maar een meter worden dat zou mieters zijn

Mijn maatje is lekker bezig vanmiddag.

We zijn het trollen een beetje zat en na een mooie rand te hebben gevonden bij het gemaal gaan we nog even vertikalen en warempel op 13 meter krijgen we weer aanbeten. Gisteren nog op 8 en nu op deze diepte. Er is geen dag gelijk met de zander. Onze zoetwater Baars.

Nog een mooie snoekbaars ook.

En nog steeds is er geen onduidelijkheid over de gretigheid want de sjet is niet meer te vinden. Is direct geslikt door onze grote vriend. Het gaat plotseling harder waaien dus vinden we het verstandig om richting Hellevoet te varen. Kunnen we trollend doen want vanaf het Zuiderdiep tot aan de werkhaven van Hellevoet is het op de plaat 2 meter diep omdat het hoog water is. We ronden de plaat op 4 meter maar er is geen beginnen aan. De pluggen happen alleen maar waterplanten. Dus we doen wat aan registratie en meten weer een stukje Haringvliet op tot aan de werkhaven en slaan dit op op de harde schijf. Daar aangekomen valt de wind en vissen we nog lekker windstil in een zonnetje. Pakken we nog een mooie snoekbaars en we vinden het welletjes voor vandaag. We gaan trollend terug naar de helling maar omdat we meer pluggen schoon moeten maken i.v.m. de plantengroei op 5 meter schieten we niet erg op. Het word al donker als ik deze keer goed vastloopt en jammergenoeg niet op vis maar heel de wereld heb ik er aan.  Morgen dus weer naar Mario voor aanvulling.