Het feesie van Rob

Rob geeft zelf het voorbeeld.

Rob Makor van de Rabobank organiseert elk jaar zo ook weer vrijdag 25 juni 2010 een vistrip met de Sirius uit Stellendam om de makreel te belagen, misschien wijting en eventueel een platvisje en vroeg of ik ook mee wilde.

Gelukkig had ik nog een ATV dag tegoed en m’n vismaatje had er ook wel zin in dus wij waren present om 06.45 op de kade in Stellendam waar we werden ingekwartierd met koffie en broodjes, krentenbollen, pizza-, amandelbroodje, gevulde koek helemaal goed dus. Dat was dus helemaal in orde en om 07.00 voeren we naar de sluis om het ruime sop te kiezen en het was nog heiig. Laaghangende nevel door het warme weer en het nog koude water.

We zijn er klaar voor.

Na een uurtje varen en kennis gemaakt te hebben met enkele mede passanten gingen de motoren op neutraal en ging de bel. Dacht nog dat bokshandschoenen mee moest nemen maar dat was het sein tot vissen.

Mooi dat Rob de eerste binnen kan takelen.

Het duurde best nog wel even en de eerste die een makreeltje boven haalde was Rob himself met de hengel van zijn vader. Ken dat zelf ook want mijn zeevis spullen zijn van mijn schoonvader geweest en dat is toch leuk want iedere keer als je die spullen gebruikt komen er herinneringen boven. Nu moest er vis boven komen maar ik kon geen visje aan de haak slaan.

Naast me gaat het goed.

En dat was overal zo alleen m’n buurman had de goede glimmers (kunstaas) op zijn haak zitten want die pakten geregeld een visje. Maar over het geheel was het niet veel.

Dat is de verkeerde soort.

Wel werd er regelmatig een pieterman gevangen en daar waren ze niet zo blij mee. Die werd met een handdoek onthaakt vanwege de stekels op zijn rug. Daar kan je knap ziek van worden als die je ermee steekt dus was het oppassen geblazen.

Mijn vismaatje heeft het op het water altijd naar de zin.

Geen vangsten meer dus daar ging de bel en hengels inhalen want dan gaat de schipper weer proberen de school terug te vinden om de boot daar dan weer boven te laten drijven.

Vlag in top.

Het weer was fantastisch, de zee als een Spiegel en bloedje heet. We waren blij met het briesje dat er nog stond.

Joop met de stok en molen van mijn schoonvader.

En dan ging de motor weer op “off” en dan dreven we weer boven de school vis en liet iedereen zijn veren zakken maar het bleef te rustig. De dag kon natuurlijk niet meer stuk met dit weer maar een visje vangen daar waren we voor gekomen.

Een mooie wijting

Wel pak ik nog een mooie wijting en een paar platvisjes maar daar ging de bel alweer. We gaan verkassen en richting de Euro geul.

Het is niet wild, zo hier en daar een visje.

Wel en eindje varen maar je moet toch wat als schipper zijn. Graag dat we een beetje leven in de brouwerij willen.

Eurogeul.

En daar vangen we warempel platvis op haken gevuld met wormen en natuurlijk deed eerst Rob het voor hoe je dat moest doen. Die heeft er geen geheimen en leg het een ieder uit hoe je dat moet doen. Joop komt dan ook een beetje los. Die had zich eerst een beetje ingehouden volgens zijn eigen zeggen en begon ook wat te vangen. Maar wild is het niet dus daar gaat de bel weer.

Broodje bal.

En onder het varen worden er broodjes bal of worst rond gedeeld en kan je vertellen dat die voortreffelijk smaakten. Eerst je haken vullen met dikke vette zeepieren. Het vocht spuit alle kanten op als je de haken vult met daarna een broodje worst of bal….. Je kijkt elkaar aan, tja misschien eerst ff je handen wassen maar zo gaat dat onder het vissen. Met een hengel in de hand heb je nergens tijd voor. Want daar gaat de bel weer.

De bel gaat al weer.
Nieuwe visgronden nieuwe kansen.

Er wordt zo hier en daar nog een visje gevangen maar we verlaten de Eurogeul en gaan weer terug naar het baken voor Hoek van Holland waar we zijn begonnen vanmorgen om daar nog wat te vissen.

Het is een gezellige ploeg.

Maar na bel, vissen, bel, varen haken beazen, colaatje met broodje bal, bel, vissen, bel …. en om en uurtje of 15.00 uur varen we terug naar Stellendam.

Bedankt Rob voor de toffe dag.

Dat is best nog een eindje varen waardoor we op de terugweg een passagier extra meenamen. Of je nu vlieg of meevaart, tis even ver maar wel makkelijker.

Mijmer, mijmer stuiver voor je gedachte.

En onder het varen in dat zonnetje voel je je ineens toch wel een beetje moe of is het lui want de hele dag draaien aan die zware molens en dito hengels in het zonnetje op het achterdek moet je uitkijken dat je niet in slaap valt en om 17.00 uur varen we dan weer de sluis binnen in Stellendam.

Grote boten eerst.
Wel ff erbij blijven anders hangen we aan de wand.

Daar heeft Rob nog een verrassing klaar staan en terwijl we in de sluis schutten komt er nieuwe haring en kibbeling aan board genoeg om een heel weeshuis te voeden.

Lekeehaaahh.

Het is goed, nee uitmuntend verzorgt vandaag allemaal.

Klasse gedaan Robbie, bedankt.

En als we dan aanleggen en Rob iedereen bedankt voor zijn aanwezigheid krijgen we allemaal nog eens een grote gerookte makreel mee naar huis voor het thuisfront. Kunnen die ook enigszins meegenieten maar zoals het vandaag is verlopen is grote klasse. De verzorging was uitstekend en het weer uitmundend en iedereen heeft wel wat gevangen met hier en daar een uitschieter met 20 vissen en dat kan natuurlijk veel beter. Maar iedereen heeft het naar de zin gehad dus als Rob volgend jaar weer belt is het van hoi eehhhhe,… wanneer…, hoelaat.. ik zal er weer bij zijn.