Dan maar ±250km
Ben het een beetje zat en donderdag 22 oktober 2015 stap ik in de auto. Heb deze zomer een Onix 8cxi SI Combo gekocht maar heb nog steeds niet de goede transducer die erbij hoort. Daardoor werkt de Down Imaging niet. Tenminste ik hoop dat het daardoor niet werkt. Marco van Evin die alles heeft geïnstalleerd op 17 juli 2015 en gelukkig maar, niet zelf gedaan want hij blokkeerde.
Ik heb een nieuwe Hummingbird 998c SI Combo gekregen omdat die van alles mankeerde in de garantie tijd. Dat is een stuk verbeterd die service door Technautic als vroeger met Baron Marin. Kan ook aan de dealer hebben gelegen Ribbink Nautic waar ik hem had gekocht maar daar kom je nooit echt achter. Maar nu bij Evin door Marco prima geregeld allemaal en netjes gemonteerd in combinatie met een Minn Kota 36V 101 Riptide ST fronttoller. De backtroller laat ik zitten omdat ik er niets meer voor terug krijg. Op de rivier tussen de kribben zou deze beter werken dan een frontroller hoor ik van m’n collega’s vissers zodoende. Tijdens de omwisseling had ik een Hummingbird 958cx in bruikleen en die heb ik er op laten zitten. Ik zou een Onix bestellen bij Marco en dan kan ik die nieuwe 998 misschien verkopen. Beter een ongebruikte dan een gebruikte dachten we toen. Dan komt er nu nog een I-pilot bij op de Minn Kota voor het Onix systeem. Dat nieuwe systeem kan alles wat nu ook mogelijk is maar nog veel meer snufjes en voorral een helderder scherm en betere sonar en dus beelden. Ik ben dus al snel om.
Dus 18 juli 2015 komt Marco alles aansluiten, de Minn Kota keijgt een andere Kop met I-link zodat die kan communiseren met het nieuwe systeem. Een nieuwe netwerk kabel maar die leggen we even los in de boot. Die kan ik dan morgen mooi weg werkenonder door het voor onder. En de Onix is zo gepiept want die komt op de oude plaats van de 998. Kwestie van de beugel verwisselen die op de Mount zit want die Onix is veel groter. Nog even de software updaten en daar gaat het fout. We krijgen op geen enkel manier de software in de Hummingbird. Kaartjes overzetten naar andere kaartjes, in gedeelten misschien, van de site van Technautic opnieuw uploaden niets lukt en na het zoveelste telefoontje naar Technautic is het inpakken en omruilen. Ik heb dan ook geen mazzel met die Hummingbirds. Dat is de tweede nieuwe die terug gaat en gelukkig doet Marco nu de installatie. Zelf was ik daar nooit uitgekomen en dus net als vorige keer weer een jaar aan lopen te klooien. Marco neemt hem mee en komt na het week-end terug om het nog een keertje te proberen en dat komt dus goed. De nieuwe doet het prima met updaten en ik heb de kabel inmiddels al netjes lopen. Er wordt inmiddels al druk heen en weer gebeld door Technautic met Amerika begrijp ik van Marco wat ik voor verdelers moet zetten in het netwerk zodat de Cannon downriggers het ook doen. De transducer gaat nog even mee want daar moet nog wat aan gelijmd worden maar de sensor van de 998 schijnt het te doen op de Onix tegen aller verwachting in want hij kan hem vinden in het netwerk. Uitproberen dus en alles afstellen naar mijn wensen. En dan zal er getraillert moeten worden. De frontera geeft er de brui aan na 16 jaar. Jammer hoor want het is een fijne auto. Eén cilinder is er mee doet het niet meer stationair en dan lijkt het wel een diessel. Zodra je gas geeft lopt hij mee en geeft netzoveel compressie, druk als de ander vijf. Dus dat is niet zo’n probleem volgens Theo van Garage Lam uit Zuidland. Bougies, bobine etc. omwisselen geeft geen succes. Als ik de motor moet demonteren zijn de kosten hoger dan de auto nog waard is volgens Theo. Maar nu valt hij ook steeds harder in de tweede versnelling. Heb net een paar mnd. geldeden de distributie riem en waterpomp vernieuwd bij m’n vismaatje Peter van der Burg eigenaar van Opel van der Burg in Zoetermeer een godsvermogen koste dat. Gelukkig krijgen Opels ouder dan 15 jaar 25% korting op de volledige factuur maar dan nog. Toen was er nog niets aan de handje das dan doe je dat. De eerste uitlaat zit er nog op, om de vier jaar nieuwe bandjes en een accu, meer onkosten als de APK keuring en de beurten eigenlijk niet gehad. Mag dus niet klagen en dat doet ik ook niet maar toch met een traan laat ik dan ook Theo een nieuwe auto zoeken. Een 4WD met een goedkopere wegenbelasting en benzinegebruik. Dat was toch €1232,- per jaar en met de boot haalde ik net de 4liter per km niet.
Vandaag 22 september 2015 is eindelijk de testdag, hoe doet de nieuwe auto het met traileren?, de Onix op het water?, de I-link MinnKota? dus om twee uur lig ik er in bij Middelharnis vanwege de wind Bfr5ZW. Ik ga net buiten de haven liggen aan de linkerkant uit de wind om rustig de Onix in te kunnen stellen. Dat is wel ff puzzelen voordat ik beeld had op dat grote scherm. De 2D Sonar Beeld, Side Imaging Beeld, Down Imaging Beeld instellen valt al niet mee. Sterker nog m’n 2D beeld heb ik geloof ik heel even gezien en daarna blijft deze op zwart staan. Aan de rest kom ik niet als navigatie in Sonar Vieuws de 2D, SI en DI laat staan Sonar Recording het opnemen van bodem structuren, de imaging,- Video,- en Internet- Tools en wat al niet nog meer
Om een uurtje of vijf ben ik helemaal dol gedraaid en hoop ik dat waar ik nu niet uitkomt dat door de verkeerde transducer komt. Dat het Onix systeem hem wel kan vinden in het netwerk maar bepaalde functie’s hij niet aan kan. Ik ga nog ff lekker trollen en even op een bekende stek verticalen en dat word beloont met een snoekje. Missie geslaagd voor vandaag.
Zag nog even hoe een straatje schoon werd gespoeld op de kade. Dat gaat wat vlugger als thuis met de tuinslang.
Zo’n traillerhelling hebben we op Hellevoet ook maar die is veel te vlak voor een beetje boot. Met de Linder ging dat prima maar voor de Buster is het veel te ondiep. Deze in Middelharnis is prima te doen en ligt lekker uit de wind. Mooi parkeerplaatsen waar over is nagedacht. Je bent twee maal zolang met een trailer achter je kont dus een gewone parkeerplaats is te kort. De eerste dag is redelijk verlopen en ik hoop dat Marco snel m’n sensor de transducer kan leveren die nbij de Onix machine past want dit is zo kl*&^#@te. Dat de downriggers het gaan doen. Welke Cannon Link Controller ik moet hebben of dat hij zo in het netwerk kan worden geplaatst.
Op 28 september 2015 na de koffie er even in met dat mooie weer en alle nieuwe snufjes uit proberen. De auto trailerd prima maar de Humminbird is heel wat anders. Of dit nu ligt aan de sensor van de 998 want de sensor voor de Onix moet ik nog steeds krijgen van Marco (Evin).
Ik hoop het wel want de Down Imaging krijg ik niet aan de praat. Daar gaat nog wel wat uurtjes in zitten. Wel een bonus vandaag en vang per ongeluk op half water terwijl ik de menu’s door neem nog een mooie baars.
Dus donderdag 22 oktober 2015 ben ik het zat, meer dan zat. 24 oktober nog bij Marco geweest samen met John die even in Nederland was. Het was te slecht weer om te vissen dus wij naar Nieuwkoop. John heeft daar nog een Minn Kota liggen die al verkocht zou zijn maar hoe het precies zit loopt ook een beetje stroef. Heb toen de verzekering gekregen dat in aankomende zaterdag 26 sept. de transducer in huis zou hebben. Ik zeg em nog dat als ik weer een maand moet wachten op een reactie dat ik dan minder vriendelijk reageer ondanks de lekkere koffie van z’n dochter. Maar je raad het al en nu was ik het dus in één keer zat en gooi alles in de auto, dee 998, de onix, kompleet in de dozen. En hoppa naar Wormerveer. Maar goed dat het dik 150km is volgens google maar in de auto op de pionier scheelt dat dik twintig km. Ik ben al een stuk rustiger als ik na een anderhalf uur sturen aankomt bij Technautic aan de industrieweg in Wormerveer.
Als ik binnen stap zie ik Marco ook dus dat komt goed uit. Ik wordt aangesproken door Reinier wat ook goed uitkomt want nu weet ik wie er achter de stem hoort die ik voorheen al aangesproken heb. Of ik koffie wil en dat lust ik wel na dat autoritje in de middle of nowwhere want dat gevoel heb ik altijd na schiphol, amsterdam, Gorichem of Amerfoort richting het noorden van Nederland. En met z’n drieën hebben we een goed gesprek. Met Marco kom ik er uit. Hij laat z’n telefoon zien en daar staan maar een paar gesprekken op en op de mijne staat er bijna elke dag een melding gebeld te hebben. Niet opgenomen of in gesprek soms zelfs twee keer per dag. Daar komen we dus niet uit maar hij denkt wel weer mee en daar gaan we uit komen. Ik krijg het telefoon nummer van Robert Poelwijk waarmee me al een paar keer een dag op het water is belooft om die Onix onder de knie te krijgen.
Nu hoor ik ook van Reinier dat Amerika het heeft uitgezocht en die Cannons Downriggers Mag20TS niet gaan werken op het Onix systeem. Dat is lekker dan. Mij is verteld bij aanschaf dat alles wat op de 998 werkt ook op de Onix gaat werken en er komt nog veel meer. Dat is zwaar ships natuurlijk. Gelukkig heb ik die 998 dus nog want betaalde er dik 3000,- voor nu te krijgen voor 1200,- dus als ik er dan ±800 voor gaat krijgen kan ik em net zo goed houden. Vervelend allemaal heel vervelend want de beide sensors van de transducers werken op dezelfde frequentie dus storen op elkaar. Ik ben er niet blij mee maar wat moet ik doen heb alles drie maanden geleden gekocht en betaald weliswaar verkeerd voorgelicht maar hier in Ne§derland wisten ze ook niet beter en daar heb ik het dus mee te doen. Maar als dan Reinier met een nieuwe transducer uit het magazijn komt ben ik weer een gelukkig mens met kiespijn. Hehehe maar uiteindelijk ga ik met een heel ander gevoel de auto weer in en rijdt ik weer richting Randstad.
Op Zaterdag 24 oktober 2015 komt er niets van maar zondag 25 en maandag 26 oktober 2015 lig ik in de boot en verleg alle kabels van de 998 naar de brug en de nieuwe naar het dashboard.
Nu alleen nog de Hummingbird 958cx aansluiten op het netwerk maar ik krijg nog een voeding/power en netwerk kabel van Marco. Ook een standaard voor het Pelagisch Vissen maar ik heb eerst nog genoeg uit te zoeken op het water. Eerst maar eens een dag met Robert Poelwijk mee na de beurs dit week-end zal ik em eens bellen want vraag het me af of hij dat ook weet….
Reactie’s
Hoi Freek;
Natascha Oosterhuis heeft gereageerd op je bericht.
24 oktober om 18:25
Lekker klusje!
–
Arno Borsboom heeft gereageerd op je bericht.
24 oktober om 18:26
Phoe phoe lekker klusje, maar ik weet dat je het kan
–
Robert J. Puijk heeft gereageerd op je bericht.
24 oktober om 19:33
Feel arbeid man!
–
Robert J. Puijk heeft gereageerd op je bericht.
25 oktober om 11:54
Doen we!
–
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!