Yamaha Pro Fishing Cup Dag 2

We hebben er zin an op zondag 16 juni 2025. We moten nog één snoek vangen om de kaart vol te krijgen en dan kunnen we gaan upgraden. Maar er zal best een baars of snoekbaars tussendoor worden gevangen want die zwemmen daar ook in de weg.

We krijgen van iedereen vis de media en berichten dat dat toch geen problemen moet gaan opleveren. Succes en ga ervoor is het motto en de steun dat we te horen krijgen.

Wij staan op plek 11 met 444 punten. Een snoek zou welkom zijn met een bonus vis als de roofblei moet toch mogelijk zijn op dit gedeelte van het Haringvliet.

06.49 uur.

Maar dan slaat het noodlot toch weer toe de tweede dag. De motor wil niet trimmen. We horen een duidelijke klik bij de Yamaha in de kop van de motor maar reageren doet die niet. Met invissen vorig weekend deed die dat ook een keertje maar dat euvel was even later weg. Dat zijn de koolborstels om de motor te trimmen verteld Bert Welgraven van Watersportbedrijf “de Graaf uit Dordrecht waar die twee weken geleden een grote beurt heeft gehad. Heb ik wel eens meer gezien bij een bootje wat te lang niet heeft gevaren. Moet de hele motor weer uit elkaar en daar had Bert deze week geen tijd voor. Wat deze drie maanden zit ik vol met werk. Das dan lekker dus we moesten het wel proberen deze wedstrijddagen.

Terug rijden we nog eventjes langs de vuurtoren. Daar wilden we tegen het talud beginnen met vissen en dan afzakken naar de dam langs de platen en ondiepten waar al planten beginnen te groeien. Daar liggen die groenjassen nu tussen. Maar het waait gewoon te hard om het hier nog te proberen vanaf de kant een plug te leren zemmen. We zijn not amused op zijn zachts gezegd. Wat is dit weer balen. Met zulke goede kansen om in de top drie te komen, minstens in de top tien te eindigen want een meerval zit er niet in voor ons om die hier te vangen.

Uithuilen en opnieuw beginnen.

We brengen de boot maar naar huis en nemen een bak koffie. we moeten schakelen en andere plannen maken. Ik hoor van iedereen om me heen. dat moet toch van de kant wel lukken. Je heb de gehele dag om een snoekje te vangen.

08.07 uur.
’t Zwaantje.
08.12 uur. Sluisje ’t Zwaantje

We pakken wat we denken nodig te hebben en vullen de wagen vol. Ik ben nog nooit te voet in Hellevoetsluis op snoekenjacht geweest. Dus dat wordt gissen en wroeten in ons geheugen, van de verhalen aan de Stammtisch van WarungFreek. Wim gaat er wel eens op uit maar dan altijd in de winter in de polders rondom Hellevoet.

Richting Polder.
08.33 uur.
Manege Stal Flicka.

We willen op de ons wetende hotspots een half uurtje vissen. Bij geen aanbeten vertrekken we naar de volgende stek. we beginnen bij Stal Flica daar heb ik goede verhalen over gehoord en het meeste vertrouwen in. Maar het ziet er zo dood uit als een waar geen pieren zijn. Onderweg nog even bij het Zwaantje ik weet dat er ’s winters nog wel eens een snoekbaars te vangen is in die duiker maar het is duidelijk geen zomer stek. el zien we een dikke karper vluchten.

Heerlijke plug.
08.38 uur. Strypsche Wetering.
Noorddijk Nieuwenhoorn.

Bij het sluisje Flica wel heel veel zuurstof in het water door het verval maar we zien zelfs geen kleine (speldekop) vis zwemmen. Na een half uurtje gaan we weer op de pad.

Fort aan de Noorddijk
08.51 uur. Geteld.
08.57 uur.

Onder weg komen we door Nieuwenhoorn waar ik 1989 een paar jaar heb gewoond in de Theo Kwantenstraat. Daar ken ik dat water van bij het fort. Daar zwommen toen dikke snoeken en karpers. Maar je kan daar niet meer bij het water komen. Het is het domein geworden van een kudde schapen om de boel begaanbaar te houden.

Nelson Mandelalaan/Nieuweweg
09.02 uur.
09.19 uur.

Paar jaar geleden alweer 2014 hier nog aan de waterkant gezeten met een doosje maden en Brett en Arie ( https://bassbuster.nl/2014/09/05/avondsessie-met-brett-en-arie/ ) aan de Nelson Mandelalaan. Voorntjes vangen en toen ik een mooie bliek terug gooide kwam er een dikke snoek uit de pijp schieten die de aansluiting naar het Spui vormt. Die Esox had een makkelijke prooi. Wat schrokken we toen. Maar nu staat het gras vijf kontjes hoog hier. Het lijkt ook wel dicht geslibd of zo want in mijn herinnering stond het hier een dikke meter water.

Niet geblankt vandaag.
09.40 uur. Land van Paling.
Weer heerlijk Annet.

Dan nog even naar Land van Paling. Daar heb ik zelfs met een waftertje aan de method een snoek gevangen en eentje zien liggen onder en drijvende tak. ( https://bassbuster.nl/2023/05/11/lekker-in-het-voorjaar-zonnetje-lvp/ ) Toen ik er een middag et John viste dus ik weet dat er minstens twee rond zwemmen. En waarachtig ik krijg er een dikke tik op de plug. Ik slaat aan en doet een stapje naar achteren. Maar de schuine kant is glad en ik maak me en smakker op mijn rug. Ippon. Vlieg door de lucht plat op mijn rug. Daar gaat ik nog last van krijgen maar ik kan tijdens de val toch druk op de vis hoeden. Alles voor over roep ik naar Wim je ziet wel dat ik mijn best doet. En ik zie alleen maar en verschrikt gezicht van mijn maatje die freeze helemaal met open mond. Dat is die grote snoek roep ik dan als de vis vele malen door de slip knalt maar even later zien we dat het een vals gehaakte karper is in zijn staart. Een hele mooie exemplaar natuurlijk maar niet de vis die we moeten hebben.

Rommel van een ander.
09.57 uur. De Punt.
Vestinggracht.

En terwijl ik de auto weer ophaalt vist Wim nog een paar worpen af richting “de Punt” waar we weer en heerlijk broodje ei met spek verorberen gemaakt door Annet gisteravond. Wat een lieverd is dat toch ze zijn weer heerlijk. Op de punt zijn we snel uitgevist met onze pluggen. Wat is het toch jammer van de motorpech.

We gaan naar de vestinggracht achter het gemeentehuis aan de Glasisweg.

10.21 uur.
10.30 uur.
8Vijver.

Daar hebben ze twee jaar geleden snoekjes uitgezet en daar moeten we toch weleen aanbeet kunnen forceren. Ik had er vorige week nog eentje die naar mijn method lepel hapte toen ik die indraaide. ( https://bassbuster.nl/2024/06/12/vethsvk-24-14-glaciswijk/ ). Wat zou ik die graag vangen vandaag. Toch ook nog even richting de rijksstraatweg op karperstek het elektriciteitshuisje. Daar heeft een jeugdige vissertje er net eentje verspeelt. En gister heeft die er drie hier gevangen. Maar vandaag liggen ze stil voor ons en dat overal. Wat een drama.

12.21 uur.
12.39 uur. Twee pluggen verder kwijt.
13.00 uur.

We gaan naar de 8vijver. Dan rijden we toch langs huis en gaat ik mijn andere hengels ophalen die ik gebruik op de Punt voor het snoekbaarzen. Een keiharde Rozemeijer Jig & Troll 40-50grammervan 3 meter waar ik met gevlochten lijn daar op grote diepte richting de dertig meter op tachtig meter elk mosselrandje kan aanvoelen. En een dito Spro Spin 0-120 ook 3 meter met dikkere lijn om de haak te kunnen zetten in de harde bek van die glasogen. Op de volle worp moet de loodkop nog eens dik 25-32 meter zakken. Dat is een hele lengte hoor om de haak te zetten bij een roffeltje of een dreun tot in je schouder. Zo nu en dan bij een dreumes worden die onderweg gepakt door metersnoeken. We gaan het proberen met groot kunstaas en grote shads. Je moet toch wat. Ik ben keen kantvisser op de snoek dat is wel duidelijk na vandaag. Maar waar in de winterperiode nog Kees Westdorp er zes ving in zijn roofviswedstrijd in de aanvoer sloot langs het Trambaanpad. Kunnen wij er eigenlijk niet bij door de hoge rietkragen.

Koopvaardijhaven.
De Punt.
13.13 uur.

In de koopvaardijhaven kunnen we ook niets vangen zelfs geen dreumesen of baarzen. En op de punt zitten ze ook niet of hebben wij het verkeerde aan de spelt om ze te foppen. Heel klein omdat er speltaas zwemt of groot om die dikke predators te trickeren op concurrentie. Maar niets, nada, taai is het vandaag vanaf de kant.

Het is 14.00 uur en we hebben er van alles aan gedaan vandaag maar het mocht niet lukken. Om drie uur voetbalt het Nederlands elftal tegen Polen. Vandaar dat we vanmorgen een uurtje eerder zijn begonnen zodat we nu twee uur eerder kunnen stoppen om iedereen in de gelegenheid te geven om de wedstrijd live te zien.

Vandaag was het taai en we hebben er alles aan gedaan. Volgend jaar beter want dat staat als een paal boven water dan zijn we weer van de partij.

Uiteindelijk eindigen we als 27e van de 91 deelnemers. Dit jaar was toch wel het beste jaar van ons met aantallen en soorten die we hebben gevangen. Ik nee wij kijken al weer uit naar volgend jaar. Der organisatie Sjoerd, Bo en crew bedankt voor alles en tot volgend jaar. Waren weer twee fantastische dagen,

Nog een bedankje van Sjoerd voor de herinnering van het BassBusterAvontuur. Heel attent van hem.