LvP met Willem

In vol ornaad met vier verschillende aas soorten

Of ik vanmiddag kan vissen vraagt Willem 2 juni 2022. Tuurijk zullen we om twaalf uur gaan. Prima zegt Willem maar als hij om half één komt heeft hij geen spullen bij zich. Willem heeft zich helemaal aangepast aan de Indische tijden. Jam Karet. Die zijn een paar maanden allemaal gestolen uit de schuur krijg ik te horen. Zou je dat niet eerder kunnen vertellen zeg ik dan. Afijn wat winkler pickels en molentenjes bijeen gezocht en de rest doen we wel aan de waterkant zeg ik dan

Het is niet druk en dat verbaast me met dit mooie weer. Natuurlijk is stek barbiertje bezet en ook helemaal uiterst links zit iemand. Dus gaan we bij het elektrisch huisje zitten. We zetten vier hengels op de steun en vissen met pellets heilbot, maïs, worm en tijgernoot. Eens zien waar we de eerste aanbeten op krijgen.

Die zitten hier dus ook

Maar om half drie hebben we nog maar één goede aanbeet gehad en halverwege gelost en een paar lijners. Was de haak langs de hair door de maïs geslagen dus niet goed ingehaakt. Maar dat geeft vertrouwen. Ik wil vast de visboer bellen want Henny is vanavond uit met haar vriendinnen clubje. Dan haal ik altijd gebakken vis en haal die om vijf uur op vlak voordat de kraam vertrekt naar Urk. Maar de telefoon ligt nog in de auto en Willem haalt die wel even op. Hij is net weg of er is beweging op één van zijn stokken. Bij binnen halen kan dat noit veel zijn en het is een grondel. En terwijl ik de hengel terug wil leggen gaat zijn andere hengel krom. Ships te laat natuurlijk. Die moet vaker vandaag uit wandelen gaan krijgen we tenminste aanbeten. Bij de witvis veteranen van het Voornse Kanaal noemen ze dat een wandelvis. Dat als je een praatje bij je buurman maakt en bij terugkomst er een vis aan je hengel hangt.

Even later komt Piet naast ons zitten

Want we krijgen geen enkele sjoege vanaf de overkant. Zelfs geen lijners. Dan krijgen we buren. Piet Kalshove komt naast ons zitten. Vorige week allemaal kleintjes horen we hem zeggen. Ja dat hadden we ook met de Buckaroo’s vorige week maandag.

Gelukkig zijn alle kleintjes overgezet

Even later zien we Piet een vis drillen en dat moet wel een mooie zijn want na een kwartiertje is de vis nog diep aan de overkant. Als ik dan bij em ben om te helpen scheppen is die gehaakt in zijn borstvin. Een vals gehaakte vis verspeel je meestal zeker van dit formaat maar nu zat het haakje precies in het harde gedeelte. Wat een mooie spiegel is dit.

Maar even later ben ik Piet kwijt

Een klein half uur later heeft Piet alweer een vis gehaakt. Dat gaat goed daar maar als ik even later kijkt hoe het gaat is Piet vedwenen. Zit die beneden aan de waterkant in het hoge gras te proberen een grote schub te landen in een veel te klein netje.

Twee kromme stokken

Ik maak er een plaatje van en terwijl ik zijn net wil overnemen staat zijn andere hengel te dansen in de steunen. Gelukkig kan ik zijn hengel oppakken en roep ik Willem. Die zekert onze stokken zodat ik nog wat foto’s kaan maken.

Wel lekker zegt Willem toch nog een vis gedrild

Deze keer zijn beide3 vissen gehaakt zoals het hoort maar ze geven goed partij. Ze gaan verschillende keren door de slip heen naar de overkant en dan begint het spelletje opnieuw. Even de concentratie weg en je ben zon vis kwijt als de lijn even niet op spanning staat met die weerloze haakjes. Bij de les blijven dus.

Een mooie schub en spiegel

Dit is mijn grootste karper die ik heb gevangen tot nu toe zegt Willem. Dat is mijn PR. En zijn lach raakt hij vandaag niet meer kwijt. Heerlijk toch.

Zo zie ik ze het liefst erbi liggen

Ik vindt zelf dat ik de lekkerste vissen heb gevangen vandaag. Een mooie afsluiting van de dag lijkt me dit zo