Snoekwedstrijd Watergeus Brielle

Het weer was perfect.

Zaterdag 17 oktober 2015 ben ik uitgenodigd door Marcel van der Zwan om mee te doen met een snoekwedstrijd georganiseerd door de Hengelsportvereniging de Watergeus en Avicentra Hengel- sport. Ik ken dat water daar niet op de haven en het sluisje op de rijksstraatweg bij stal “Flica” na. Daar heb ik wel eens gevist lang geleden.

Marcel kent daar het water maar heeft weinig tijd om vooraf dat eens door te struinen. Zeker nu het kort dag is volgende week zaterdag is de battle of Brielle al. Je moet het water met rust laten is zijn idee. Kijk maar eens naar de WPC dit jaar en daar heeft hij een goed punt. Op het Haringvliet en Hollands Diep was er eerst de Pradator Tour en een paar weken later de World Predator Tour. Dan wordt er dagelijks geoefend weliswaar op een hele grote plas water maar door een dikke honderd bootjes. Het water kan groot zijn maar er zijn niet zoveel wereld stekken en die zijn allemaal overbevist. De vis was dan ook heel voorzichtig tijdens de wedstrijden.

Maar een tasje klein spul uit de boot gehaald.

Ik zou niet weten wat ik allemaal nodig heb om te snoeken vanaf de kant in de polder dus haal de dozen met de kleinste en ondiep lopende pluggen uit de boot, wat plugjes, UL streamers, swimbaits, kikkers, poppers, blinkers want de vegetatie zal onderhand het meeste ervan al wel afgestorven zijn.

Het water ligt er hier fantastisch bij.

Als ik dan zaterdag naar Brielle rijdt kijk ik gelijk bij stal Flica aan de rijksstraatweg of het water er stroomt. Volgens Marcel is dat een pré zo niet gaan we de polder in. In de haven zal het wel druk zijn. Ik klop bijna bij de verkeerde aan in de straat. Ik sta in het half donker bij het verkeerde nummer, kan ook door de dope komen natuurlijk. Gelukkig ziet de man me aankomen maar als hij de deur open doet is Marcel wel heel erg verandert. De laatste keer zag ik hem tijdens zijn bruidsreportage in de zomer van 2008 maar dit was wel een hele grote verandering. Maar een tien huizen verder heb ik meer mazzel. Nadat we elkaar begroet  hebben want tot nu toe ging alles per mail. Marcel kwam me tegen via m’n blog van de BassBusterAvonturen. Ik heb hun bruidsreportage in 2008 mogen verzorgen. Zijn vismaat kon niet en anderen hadden zich al ingeschreven dus vroeg hij aan mij of ik er zin in had een daagje te struinen in de polders rondom Brielle. Zodoende staan we hier dus nu handen te schudden. We laden alles over en ik mag meerijden vandaag. Dat is wel lekker want ik heb nog steeds rugpijn ondanks de diclofinac die ik slik in dubbele portie’s.

Maar we zien geen enkele activiteit.

We beginnen langs de Brielse straatweg de N218 aan de kant van Brielle bij het tankstationbij en de wijk de Rugge, maar er is door staatsbosbeheer of rijkswaterstaat gebaggerd. Dat is al even geleden maar het water is glashelder en helemaal kaal. Dat gaat hem niet worden en na een half uurtje houden we het hier voor gezien en steken de N218 over richting de vesting van Brielle. Maar dit water het stroomt er wel  en is donker maar lijkt ook wel dood. Geen enkel leven is er te bespeuren. We gaan op pad naar de Rik bijj Zuurland maar daar zijn ze ook aan het baggeren op dit moment. We stappen niet eens uit. Dan richting Tinte naar de Strypse Wetering ook niets, bij de Rietdijk en Dwarsweg. Zelfs het Spui we kunnen ze niet vinden

Dan de nieuwbouw wijk in.

Dan de nieuwe wijk in Nieuwland. Het is een mooi stukje water maar wij doen het vandaag niet goed. Marcel heeft hier een paar weken terug nog een snoek gevangen en we zien later via de app dat er na ons wel een mooie snoek is gevangen. Op de hoek van Landvoogdes en de Zoom maar daar heb ik een dik kwartier alles uitgegooid met verschillende plugjes en streamers want het rook er naar snoek. Nee het zit niet mee en ik wil het niet als excuus aandragen maar met die rug pijn is het ook niet lekker lopen in die natte gladde schuine kanten.

Aan de Landvoogdes is later na ons wel een mooie snoek gevangen.

Als we dan richting Staaldiep lopen zie ik plotseling een snoekje staan op een lichte plek in de sloot naast het huis van de dokter zo hoor ik later van Marcel. De scholen voorntjes zwemmen schichtig en dan snel er om heen. Ik laat me voorzichtig zakken naar beneden aan de waterkant en gooi een plugje een metertje of zes verder in het verlengde van de sloot. Dan draai ik die met rukjes binnen en de snoek van nog geen halve meter want zo groot issie niet zien we langzaam draaien in de richting van het aankomende plugje. Raar is dat toch want er zwemmen ook voorntjes in het rond maar dat plugje lijkt dus op een gewond of gedesoriënteerde prooi. Als dan het plugje een half metertje voorbij het snoekje zwemt draait de snoek geheel heel zachtjes en geleidelijk en zwemt de plug achterna. Dan schiet hij plotseling naar voren en spert zijn muil wijdt open. We zien in het heldere water tegen de donkere achtergrond van het kroos de vel rode kiewranden. Wat een fantastische gezicht is dat deze actie maar….. hij mist hem. En dat terwijl ik het plugje zo rustige als dat mogelijk is binnen draai met van die kleine rukjes. Want de adrenaline spuit door m’n adderen en moet me inhouden niet aan te slaan. Met zo’n aanval van achteren hoef je alleen maar strak te trekken maar ik strek in het niets en weg is de snoek. Zou hij ons gezien hebben en het niet vertrouwt hebben in de laatste seconde. Wat een fantastisch gezicht was die gehele aanval goed te zien in dat heldere water. Dat tafereel maak ik vannacht nog wel enkele keren mee.

Onbegrijpelijk dat we geen snoekje kunnen vangen.

We halen de auto weer op en rijden rond en zetten hem neer bij de medich centrum. hier zien we tenminste leven in het water het barst er van de aasvisje. Grote scholen voorntje s paseren ons. In de plolders was het water dik en bruin door het baggeren en hier is het helder. EWe kijken tot op de bodem en zien grote scholen visjes voorbij komen. We wandelen inmiddels langs de slootkanten en werpen daar in waar de scholen visjes wat minder zijnn en natuurlijk bij rietpollen, bruggetjes, splitsingen, duikers,  etc. Maar ook hier is het zero, nada, niks. Dan het water langs de Hossenbosdijk uitgooien maar je raad het al ook hier vertrekken we met een droog schepnet.

Jawel hoor een eenspersoons matras.

Dan richting Oostvoorne aan de Ruy, Brielseweg, de N496 bij Formido ook niets. In de Pinnepot lag nog teveel kroos. Onbegrijpelijk was de Scheitweekseweg daar moet gewoonweg een snoekje te vangen zijn maar vandaag dus niet. We gaan nog even naar de Seggeweg bij DC Berkel en daar sta ik dan toch even met een kromme lat en vang ik een eenpersoons matras.

Nieuwe natuurvriendelijke oevers.

Tegenover Seggeland Zuid langs de N218 is het water denk ik nog te vers dus hier alleen maar langs gereden. Het is al ver in de middag dus we gaan terug naar Brielle om in de haven te gaan kijken hoe de anderen het er van hebben afgebracht.

Haven van Brielle waar we misschien hadden moeten blijven.

Wij hebben ze niet kunnen trickeren vandaag. In de polders was mis gegokt. Overal waren ze de sloten aan het uit baggeren en het water was dik en bruin. Dat was een dikke miskleun. Daar waar ze gewoon moesten zijn zagen we ook geen leven van andere vis. Toe we hier in de haven vanmorgen weg gingen zei ik nog gekscherend waarom blijven we niet hier zitten. kunnen we zo af en toe naar de viskar lopen voor een versnapering. Achteraf was dat zo gek nog niet.

Jan Groeneveld met de grootste van de dag.

In de haven zien we nog hoe Jan Groeneveld de grootste van de dag pakt op dood aas van 98cm. Wat een mooie vangst is dat. Met dood aas vissen was de sleutel tot succes vandaag. Jan proficiat en we doen nog samen een soepie. Inpakken en weg wezen is dat dan voor ons want Marcel moet om vijf uur thuis zijn terwijl Jan en zijn maat zijn prijs gaat ophalen.

Foto van de site van Avicentra Hengelsport.

Marcel bedankt voor de gezellige dag, ik was wat minder op dreef door de pijn in m’n rug maar volgend jaar ga ik graag weer met je mee.