Druk op onze stek

Achteruit de haven uit.

Maar ook maandagochtend 21 oktober 2013 zitten onze Oosterburen er al om half acht en dan is het nog een dik half uur wachten voor ze tot het een beetje licht wordt. Hoezo vis gestoord dat doen we zelf ook in Denemarken maar in het donker al op de stek zitten hebben we geloof ik nog niet gedaan. Met hun methode hebben ze over heel de dag twee vissen gevangen dus kan je na gaan hoe het thuis is. Je vakantie op offeren van twee weken maar tja, ik heb ook een week door gebaggerd in Denemarken  in sneeuw en hagelbuien zonder echt vis te vangen en kwam thuis en ving mooie zeeforellen achter de Haringvliet sluizen meer dan heel de vakantie in knakkerbroid land met z’n zessen waren we bij elkaar.

Maar je komt ook voor de gezelligheid hier op deze plek want gevangen wordt er niet veel met dat heldere water en lage waterstand op een dreumes na dan plus overal staan hengels met lijnen en een visje er aan. Het moet weer eens flink gaan regenen het liefst in Duitsland zodat er flink wat regenwater naar beneden komt zodat het water weer lekker bruin wordt. Er zit nu deze tijd aasvis genoeg onder de kanten daar ligt het niet aan. Ze zitten soms op de dreg zoveel zitten er wolken jongbroed het moeten er triljoenen zijn op het Haringvliet en daar wordt negentig procent van opgevreten kan je nagaan wat die rovers nog te doen hebben. Zijn natuurlijk niet alleen vissen wat dacht dat al die meeuwensoorten en watervogels weg eten

Er zit zoveel aasvis dat je ze haakt.

Nee maandag ochtend en middag ga je toch want je weet wie er allemaal komen en dat het onder de clan beren gezellig is het vissen komt niet op de tweede plaats maar het zit er dicht bij en je komt er nu echt voor de gezelligheid maar het is niet meer ons clubje voor nog twee wkn.

Ben zelfs mijn staart kwijt bij een brute aanval.

En als ik dan eindelijk een serieuze ram er op krijgt ben ik de staart van de shad kwijt. Nu zit m’n dreg ook niet helemaal lekker moet ik bekennen die kon nog wel een centimeter naar achter maar dan had ik waarschijnlijk niet een aanbeet kunnen forceren omdat de beweging dan een stuk minder is geweest van de staart. Veel minder waterverplaatsing dus herrie onder water en dat kunnen we wel gebruiken met die harde wind en daar door golfslag tegen het stenen talud. Vandaar dat ik deze tijd graag shadjes gebruik met een buisje met losse kogeltjes er in die bij elke aanraking van de bodem extra herrie maakt. Dat met zo’n wapperende staart moet dan een vluchtend visje voor stellen en de snoekbaars trickeren toe te slaan. Maak wel eens een witte vlek op z’n rug en heb altijd graag een lichte vlek op de staart. Je ziet in scholen vis ook vaak beschadigde visjes die dat hebben door vinrot. Die zijn beschadigt bij een eeerdere aanval of tegen een steen gesmakt of zoietes dergelijks en een paar dagen later zit daar dan schimmel op. Soort witte stip in je aquarium. Dar zijn toch de zwakkere broeders en die zijn het eerste de klos. Zie maar eens hoe leeuwen jagen op de gnoe’s ze zoeken ook een zwak dier uit en dat zal onder water niet anders zijn. Rovers zijn rovers en een hinderlaag geldt het zelfde. Die steen waar het water met geweld langs wordt geperst en de kleine visjes gedesoriënteerd raken en een makkelijke prooi zijn voor vadertje glasoog, de nimfen voor de forel, een sprotje voor de zeeforel en een hinde voor de katachtigen…

Weer een mooie dag voorbij.

Wil je echt grote vissen vangen dan moet je het ze makkelijk maken maar wel ingenieus aanbieden want ze hebben ervaring. Ik zie mijn oma ook geen horden meer lopen die wandelt naar de supermarkt. Echte bakken vang je meestal ook aan dood groot aas. Ben er ook van overtuigt dat er rondom zo’n school half volgroeide vissen tot zestig centimeter altijd een paar rond zwermen van misschien wel dertig centimeter groter niet groter want die worden niet getolereerd. Het zijn natuur kannibalen. Dat omdat de Zander bekent staat als hij is volgevreten visjes hun staart af te bijten en te laten liggen voor later en die worden dan gevonden door de “oudjes”. Als je dus in een school tachtigers terecht komt die een school witvis klem heeft gezet dan is de grootste kans een nieuwe PR te kunnen scoren door net er buiten je aas aan te bieden liefst groter dan de vissen die klem zijn gezet hoe moeilijk dat dan ook is want tegenwoordig is een snoekbaars van tachtig centimeter een hele mooie vis. Vandaag is het vangen van vis in ieder geval abnormaal slecht zeker met deze hengeldruk alleen Roy heeft nog wat kunnen vangen maar die heeft ook de gehele middag gezeten

Komen er meer terug van het Spui.

Vanmiddag kan ik ook maar één dreumes de hand schudden en daar ben ik blij mee want er zij er die al heel de middag een tennis arm staan gooien en nog zitten te wachten op de eerste tik

Issa gaat naar huis een hapje eten.

Nee het is niet wild vanavond en zelfs Issa gaat wat eerder naar huis zijn maag rammelt. Die is na zijn werk direct naar de hangplek afgereisd

Op de valreep nog een dreumes die goed partij geeft.

Ik vang nog een snoekbaarsje maar echt wild is het niet en de vaste hap gaat naar huis ik hoor hier en daar al roepen “de laatste worp” en meestal worden dat er dan nog twee á drie want we kunnen het niet laten. Verslavend is het zo’n tik op je top het liefst natuurlijk zo’n dreun, een ramm te voelen tot in je schouderblad zoals meestal de dikke baarzen doen nu deze tijd van het jaar doen. Die vijftigers normaal alleen in hard stromend water op het Spui bijvoorbeeld bij een strekdam die nu bijna de kant op kruipen tegen het talud achter de jonge witvisjes aan op het Haringvliet en een verschrikkelijke dreun achterlaten als je net snel indraaid aan het einde van je drift om niet vast te geraken op het talud aan de mosselen op de stenen

We pakken nog een mooie zonsondergang mee.

Ik pak nog een mooie zonsondergang mee en ik denk dat ik van de week weer uit kan slapen zolang onze Duitse vrienden op de stek bivakkeren met z’n vieren. Tuurlijk als we komen krijgen we alle ruimte met onze techniek diagonalen met de shad echt iets voor de Punt want ze weten dat we de vaste clan zijn en ook van ons krijgen ze alle medewerking… Maar we zijn toch een beetje op ons eigen beetje ons = ons zal ik maar zeggen

Op de valreep pakt Chris nog een mooie..

We nokken af als plotseling Chris er nog een ram op krijgt naar eigen zeggen en na een wild gevecht komt daar een heuse paling boven van dik zeventig centimeter. De aal is zo dood als een pier en zoiets heb ik al meegemaakt met Leo in de boot toen haalde hij ook zo’n dikke jongen boven vlak voor de sluis deuren. Onze vis trap werkt denk ik ook niet helemaal naar behoren bij de sluis maar we zullen geen slapende honden wakker makken. We zijn al blij dat we er mogen vissen van Rijkswaterstaat en ruimen trouw alle rotzooi op als we dat zien liggen, ook van anderen op als kluwen lijn, blikjes, plastic tassen etc. want meenemen naar de stek doen ze maar terugnemen is een probleem met die vakantiegangers terwijl de vuilnisbak dertig meter verder staat maar wij als trouwe Puntgangers misschien zo dadelijk de klos zijn. Zie de zeekant bij de sluizen dat is een mooi voorbeeld was een perfect plekkie om nog even na werktijd heen te fietsen en lekker te vissen maar is verziekt door jan en alleman. Vuilniszakken blikken met etenswaar bleven achter en de meeuwen rukken het wel voor je uit elkaar. Rijkswaterstaat zegt sorry jongens we zetten er hekken en nu zagen we die op en door gasten die er een paar keer per jaar komen voor aasvisjes die het zo goed doen op het Noordzeekanaal en die verzieken het voor de vaste clan. Neem die klerezooi weer mee naar huis je kan je avond maaltijd en blikjes toch ook mee nemen naar “ons” visplekkie….