Vissen in je korte broek 10

Alweer 27mei 2013 als ik wakker wordt in dat mooie Indonesië. De dames zitten al op het terras met de tuinman. Die ie er altijd voor dag en dauw en zit ze op te wachten voor een bakkie koffie en natuurlijk een sigaretje.

Ik blijf meestal nog even liggen wakker worden met de TV gewoon op een Nederlandse zender zodat ik het slechte weer kan aanhoren. Lekker bakkie koffie erbij. Moet natuurlijk wel uitgerust de dag kunnen beginnen. Vandaag niet met de boot weg want de motor heeft kuren en er wordt aan geleuteld

Maar als de dames uitgezwommen zijn, gaan douchen en na wat kwastwerk zijn we er klaar voor

Voor mij nasi en de dames nemen een fruit ontbijtje. Dat brood wat iedere ochtend wordt gebakken is dan ook uitmuntend. Je kan hier kiezen wat je maar wilt eten

Die sleeper komt ook iedere dag voorbij. Wat een lengte kabel hebben die uit staan. Aan de golven te zien waait het toch hard op zee. Witte koppen op de golven betekent Bfr 5-6

Als de meiden een uitgebreide massage ondergaan met een beuty toer er achter aan. Ik herkende ze niet meer eeuuuhhe natuurlijk na afloop hé

Men neemt het hier niet zo nauw.
Geofferd wordt er genoeg.

Dan is de ochtend zo voorbij

Mihoen met garnalen.
Heerlijk is het weer.

Dan krijg je best trek na zo’n intensieve schoonmaak euhe heids behandeling. Veel water erna drinken is de boodschap om de afvalstoffen in je lichaam af te voeren na al dat gekneed en geduw

Wat leuk, zie ik twee vissertjes langs lopen met een plannerboard. Dat is simpel gezegd een plankje met een plankje met de dunne kant er onder gefikst. Deze staat dan schuin t.o.v. de voorkant. Als je die dan voort trek loopt die van je af. Wij gebruiken ze ook in de boot

Bron Internet:Yellow Bird Fisching Products

Ja en waarom niet zo hier gebruiken. Zo trol je veel verder uit de kant op zoek naar grotere vis. En dat kan hier mooi want de kant is goed beloopbaar en recht zonder obstakels

En dan zo’n middag, die lijkt wel twee keer zo snel te gaan. Tis natuurlijk al om zes uur pikkie donker

Dan wachten we alweer op de ondergaande zon onder heerlijke temperaturen. Het heeft vanmiddag wel eventjes geregend maar dat was van korte duur.

Als dinsdag 28 mei 2013 de dames weer samen met de tuinman hun nicotine shot nemen met een bak koffie loop ik de tuin in naast het huis. Ik was er nog niet geweest en moet zeggen dat het er prima bijstaat

Na mijn rondje naast het huis t.o.v. de gastenverblijven door de tuin. Wat een variëteiten aan bloemen, bomen en kleuren. Dat ik er nog niet doorheen ben gelopen is me een raadsel. Loop eigenlijk altijd binnendoor. En natuurlijk het gaat allemaal van je vis tijd af…

Toch ook hier in de tuin een offer plaatsje die elke dag wordt bij gehouden door het personeel

Vanmorgen toch weer nasi i.p.v. brood.
Dat doen we vandaag allemaal.

Ontbijtje staat al klaar. Ik ben al geen brood eter. Thuis ook dan wil ik ’s morgens wel een boterham nemen maar tussen de middag sowieso wat warms.

Achter in de tuin is toch anders dan in de boot maar wel alles bij de hand.

Met dat goede leven en weinig bewegen is dat al goed te merken. En we moeten op zoek naar een andere boot en schipper want die van ons duurt de reparatie nog wel even. Een nieuwe arm waar de drijver aan vast zit moet vervangen worden. Terwijl Jos aan het bellen is gooi ik nog maar een hengeltje uit achter in de tuin. Zoals je ziet gaat al dat lekkere eten zijn tol eisen…

Ik heb er stukken inktvis aan gedaan met een onderlijn zo geknoopt dat het van de grond af wordt aangeboden anders kan ik het net zo goed gelijk het aas in het water kieperen voor de krabben

Illoe komt ook nog even meevissen maar die kan beter in de keuken Coman helpen.

Je zit er heerlijk en wordt het te warm dan onder het zitje lui in de bank hangen met de slip op de spoel van de molen wijd open natuurlijk. Maar of ik nu levend aas wat hier nog mag zodat de krabben je aas niet opvreten, inktvis of makreel op de haken rijg vandaag komt er geen formaat vis langs met een knorrende maag. Zie wel een klein haaitje van een veertig centimeter onder de kant zwemmen als een dikke karper in het zonnetje langs de muur in de Hellevoetse Vestinggracht

Daar is illoe op haar best de kruiden stampen en fruit en groenten snijden.
Was niet de bedoeling zo te zien.

Het enigste wat me uit m’n gepeins en van het bier weg houd is de lunch dus we verhuizen een stukkie naar de andere tafel

Om even later uit te buiken met een boek en ik zit overwegend kleine vis te tikken van 10cm in alle kleuren. Grotere op de dik beaasde hengels kan ik niets registreren

Net waar het dieper wordt word alles weg gevangen.

Maar er is alleen kleine vis onder de kant en dat zie ik wel aan de toppen van de hengels die zo nu en dan best een tik te verduren krijgen. Maar heb er grote haken aangezet dik in het aas wachtend op een redelijk formaat vis

Morgen weer een dag.
Lekker frietjes.
Het is hier heerlijk liggen ’s avonds.
Kleuren veranderen zodra de zon achter de horizon verdwijnt.
Weer een dag erbij

Achter bij het water is het heerlijk stil en op het terras voor de bungalow zet je al snel de TV aan. Daar staat een mega scherm en dozen met films. Natuurlijk kan je ook Nederlandse programma’s zien. Dat doet ik dan ook vaak want zoals Henny en Netty, ik ben niet zo’n lezer meer. Vroeger wel dan kon ik een middag vrij nemen om een boek te lezen op mijn balkon maar kan de rust nu niet meer opbrengen. Morgen 29 mei 2013 moet ik er vroeg uit want dan wordt ik weer om zes uur opgehaald om te vissen wat verder weg richting Lombok in de vaargeul. Eens kijken of ik daar wat kan vangen.

De meiden zijn ook al op Netty wil wel wat foto’s maken. Ik vlucht niet voor brand maar les 1; roken en je flitser gebruiken gaat natuurlijk niet.

Daar ligt Lombok het volgende eiland.

We varen best hard want we hebben twee motoren en als we in de vaargeul zijn gaat er eentje uit

Wel een veiliger gevoel twee motoren zo’n eind uit de kust.

Er zijn meer vissers hier actief maar er is weinig beweging en weer zien we scholen dolfijnen springen in de verte en dat bleek de laatste dagen geen goed teken te zijn

De zonsopgang is weer adem benemend mooi.

En dat blijkt maar weer want ook de andere bootjes blijven vis loos trollen in de vaargeul.

Het blijft natuurlijk een mooi gezicht.

Maar ze zijn nu wel weer heel dichtbij aan het jagen en ik zie het niet meer zitten dat we wat vangen wat op een vis lijkt. De stroming is er ook helemaal uit vandaag wat is dat toch een raar fenomeen hier op dit punt van Bali

Ze zitten op de rand van de vaargeul.

De ene dag heb je 200 gram lood nodig om überhaupt de bodem te halen en dan staat je lijn dik 45 graden en de andere dag staat het stil. Niet zo maar een uurtje maar de gehele dag

En met die mooie luchten ik heb liever vissefoto’s.
Heb er maar filmpies van gemaakt als we weer door zo’n school aasvissen varen.

Weer zijn er scholen aasvis te zien die ik op de film zet dan is het beter te zien als een foto denk ik maar het stroomt voor geen meter dus ook geen tonijn , barracuda of andere jagende rovers op die dolfijnen na dan

We zitten allemaal in hetzelfde schuitje geen aanbeten.
De aasvis wordt naar boven gestuwd het bruist er gewoon.
Op het filmpje is dat beter te zien, die komt nog als ik weet hoe te monteren.
Allemaal trekken we baantjes.
Hij komt me eind van de dag weer ophalen
We trollen dwars door de scholen aasvisjes.
We gaan naar het ontbijt.

We gaan er uit dan kan ik nog ontbijten en meedoen met de meiden want die krijgen om de twee drie dagen een massagebehandeling soms met een mani- en pedicure behandeling. Om tien uur is er afgesproken dus als ik om elf uur gedoucht heb kan ik gelijk meedoen. Heerlijk en ik spreek af met m’n nieuwe stuurman om vijf uur vanmiddag om het weer te proberen. Misschien komt vanmiddag de stroming er in en kan ik voor het avondeten zorgen

Kan rustig gaan eten want de meiden zijn nog niet klaar.
Onze huis salamander.

Madee, Henny toevallig en apart dat een Indonesische Henny heet en Nanga zijn net bezig de beden klaar te maken dus alle tijd om eerst een duik te nemen, me te laten verwennen door Coman met een heerlijk gekookt eitje en gerookte spek met zwarte pepertjes en te douchen

Heerlijk relaxen het is immers vakantie en best vermoeiend met al dat vissen…

Waarna ik dik een uurtje onderhanden wordt genomen deze maal een Balinese massage en wat een kracht in die kleine handjes. Als ik weer bij kennis ben dan loopt alles weer lekker soepeltjes en kan ik er weer tegen aan en me psychisch voor bereiden op de middag vissessie

Soto soep.

Als late lunch hebben we gisteren al voor Soto gekozen dat is en soort maaltijd soep op z’n Oosters. Overal in Indonesia smaakt die anders met toch altijd bijna dezelfde ingrediënten. Je heb zelfs restaurants daar zijn we twee jaar geleden nog geweest op Lombok die dit gerecht alleen maar serveren en zit afgeladen vol met locals die daar dan uitgebreid lunchen met vrienden, collega’s of klanten tussen de middag. Mocht de zoiets tegen komen moet je daar echt iets gaan eten dat is bere gezellig daar en iedereen wil wat met je praten terwijl er jonge kippetjes tussen de tafeltjes lopen te scharrelen

Soto Ajam is een kruidige, gele kippensoep. Bij de soep worden allerlei hapjes geserveerd, zoals groenten, ei, seroendeng. Het leuke is dat er allemaal schaaltjes op tafel staan en iedereen zijn eigen soep kan samenstellen. Doe de gekookte aardappelen, rijst, taugé, eieren, lente-ui en sperziebonen in kleine bakjes en zet het op tafel. Het leuke is dat iedereen zelf de soepborden kan vullen met wat hij of zij lekker vindt. Giet er dan de bouillon met stukjes kip overheen. Strooi er naar keuze gebakken uitjes, seroendeng en kroepoek over. Breng eventueel op smaak met ketjap en sambal.

Eind van de dag wordt ik weer opgehaald.

Om half vijf komt MD me ophalen die heeft er dus ook zin in want is een half uurtje te vroeg en moet ik me van de lounge set afrollen, m’n glas leeg kieperen en me snel omkleden. Maar na twee uur trollen houden we het voor gezien en gaan nog even bodem vissen om toch te kunnen zeggen dat we wat hebben gevangen. Er is niets veranderd alleen dat we geen dolfijnen meer zien, althans zien springen. De stroom is er volledig uit alleen grote scholen kleine vis kunnen we registreren

Het dorp is er blij mee maar hier kom ik natuurlijk niet voor.

Ik heb vandaag 50,- euro betaald en dat is natuurlijk pinuts vergeleken met betaald vissen thuis op een professionele boot en zeker in het buitenland. In Miami, Houston of waar dan ook in de States of Canada ben je het tienvoudige de man kwijt als je met z’n tweeën gaat maar dat is op z’n zachts gezegd zwaar kl@#$&te als je van vliegvissen houdt.  Kan je eigenlijk allen maar met een werp- jig hengel spinneren, jiggen, drop shotten, shads plastics etc., pluggen of popperen. Alleen ben je snel 8-900 dollar kwijt.

Bedankt MD.
Ballantines Time.

Die prijzen vragen ze ook in Nusa Dua, Zuid Bali. 895 Dollar en dan zit je met meerdere gasten aan boord en moet je maar hopen dat er wat wordt gevangen want om de beurt mag je een vis drillen. Daar in tegen wordt er twee euro benzine verstookt jaja de benzine is twee keer zo duur geworden in twee jaar tijd en kost nu 23 cent een liter. Dan wordt je toch flink getild want dat is een maand loon voor een hoog opgeleide die Engels spreekt.