Catfish Wicked Streetfishing 2024

We hebben het er nog over verleden woensdag met het vissen op de 8vijver met de VethsVK. Het streetvissen komt ter sprake wat wordt georganiseerd door de Catfish in Hellevoetsluis. De uitkomst is dat ik samen met Jan mee gaat doen. Of dat biertje heeft geholpen wat we altijd na afloop doen dat zal wel.

Zodoende staat ik zaterdagochtend 19 oktober 2024 ruim voor acht uur op de parkeerplaats voor de hengelsportzaak de Catfish van Désiree en Patrick Wageveld.

07.50 uur. Het laatste plekkie.

Er is nog net één plek over om mijn auto kwijt te kunnen op de partkeerplaats. Waarschijnlijk is er net iemand vertrokken uit de sportschool. Ik ziet Dat mijn vismaatje voor vandaag er al is. Dat is niet te missen met zijn nieuwe rode bus. Ik kan em er mooi schuin voor zetten.

Het inschrijven gaat vlotjes.

Iedereen kent iedereen maar ik moet toch mijn visvergunning laten zien. Gelukkig heb ik daar erg in gehouden vanmorgen want die zit altijd in het mapje bij mijn vaarbewijs etc. Wel terug naar de auto dus. Maar als ik het reglement lees moet een vis groter dan 40cm op een onthaakmat liggen. Die heb ik en Jan ook niet bij em. Inmiddels is Wim en Martijn ook gearriveerd. Die waren wat later maar moesten de auto ver weg neerzetten. Nee, die hebben er ook maar eentje mee. Wel heeft Wim een handelbaar schepnet meegenomen voor me maar Jan is die van plan te dragen vandaag. Dankjewel zodoende kan ik een reserve hengel meenemen.

We krijgen ook wat van Westin.

Je weet het niet, natuurlijk sleep je die voor niets mee maar het parcours is groot en als je achter in staat. Zal eind van de dag zien dat mijn stappenteller boven de 9300 komt. Normaal zit ik rond de 500 per dag.. Een ongelukje is al snel gebeurd. Het is wel eentje die wat zwaarder is om groot kunstaas weg te kunnen zetten zodat ik die best wel zal gaan gebruiken. Maar neem je die niet mee. Tja de wet van Murphy.

08.40 uur.

Maar ik zal toch terug naar huis moeten en als ik dan mijn auto ook nog niet kwijt kan kom ik hopeloos in tijd noot te zitten. Dus zal Jan mijn plek met zijn leven moeten verdedigen. En jawel hoor als ik terug komt stuurt hij de zoveelste auto weg. Als ik dan terug loopt ziet ik een auto vol met vis spullen. Ik zeg uit balorigheid of dat die een winkeltje hier gaat beginnen. Nou zeg die meneer ik heb een groothandel en er vissen wat mensen met mijn kunstaas mee aan de wedstrijd. We raken in gesprek en Gerrit Verschoor geeft ons beide zomaar zijn favoriete kunstaas om de snoek te belagen. Ze zijn net nieuw op de markt gekomen horen we dan.

Wat aardig.

Toevallig gisteravond ook nog wat gefröbeld en dat lijkt er verdacht veel op alleen allemaal wat lichter om te proberen een snoek uit de planten te trekken. Als we die vinden dan. Maar met mijn zwaardere reserve hengel kan ik dat makkelijk weg zetten. Een W6 Powercast 40-130gram met Sustain 4000 molentje. Die heb ik aangeschaft om in het najaar op het Veluwemeer met groot kunstaas te smijten. Een fantastische lichte set om heel de dag mee te vissen en ben er heel gelukkig mee. Wat overdreven voor op het binnenwater maar toch..

Nog ff voor de start.
Maar eerst een minuutje stilte.

Alles wordt nog eens kort uitgelegd door Patrick. Dat alles streng zal nageleefd worden en je pardoes kan worden uitgesloten tijdens de wedstrijd als je buiten de scheef gaat. En dan is het indrukwekkend 1 minuut stil ter nagedachte aan Mario die dit alles voorheen organiseerde.

09.06 uur. En dan aan de wandel.

We starten gelijk in de haven maar daar zien we niet de scholen aasvis waartussen ook kleine baars schuilt. Ik probeer het met een blinkertje en Jan met de dropschot en een minuscuul klein kreeftje als lokkertje aan de haak. Maar na een paar worpen gaan we aan de wandel. We willen naar het Voornse Kanaal ter hoogte van de Ravelijnstraat. Met witvissen vang je daar mooie baarzen als bijvangsten. Maar onderweg wil ik onder het lopen een ander blinkertje op de spelt zetten als degene die er op zit spontaan de geest geeft. Wat een mazzel het zal maar gebeuren zo dadelijk met een dikke baars aan de haak.

Ons gekregen kunstaas werkt nog niet.
Toch hier tijdens feederen een snoek gevangen.

Onderweg rond de witte brug nog wat kunstaas leren zwemmen maar niets kunnen trickeren. Toen we hier heen liepen over de wallen zagen we aan de overkant onder de bomen de karpers springen. Ik opperde nog zullen we naar beneden gaan en hier ook even gooien. Je moet weer naar boven ook zegt Jan en we laten het er maar bij. Als in nu hier staat ziet ik twee vissers naar beneden klauteren en eentje valt pardoes naar beneden. Ben blij dat wij doorgelopen zijn. Zie ze even later wel vissen dus de hengel heeft het overleefd.

09.32 Wacht ff moet eerst langs de vuilnisbak.

En dan komen we bij ons uitgekozen water voor vandaag. We willen op het Voornse Kanaal vissen want we denken daar de meeste kans te hebben. Met de Veths en de Buckaroo’s vangen we vaak als bijvangsten predators due we gaan daar vandaag gericht op vissen.

09.42 uur.

Bij de ingang naar de bootsteigers staan er al twee te vissen dus gaan we iets naar recht richting de sluis. En tijdens de eerste worpen al hoor ik Jan al roepen dat die er eentje mist. Er is wel een pootje af van zijn kreeftje het kunstaas.

09.37 uur. De eerste van de dag.
En doorgeven.

En tegelijkertijd krijg ik ook een aanbeet en deze dreumes blijft plakken. Het shadje op de dropshot is helemaal verdwenen. Dat gaat goed allebei een aanbeet.

10.46 uur. Buitenkant sluis.

We vissen nog aan beide kanten van de sluis en zelfs met spuien wanneer het water stroomt als een jekko krijgen we geen aanbeten. Wel heeft net een tegelzetter die even een hengeltje uitgooit in zijn lunch pauze hier net een dikke snoek gevangen. Bij de uitgang van de pomp altijd een goede snoekbaars plek vanwege al die aasvisjes die gedesoriënteerd er uitspoelen vanuit het kanaal. We kwijlen naar zijn foto’s ervan. Het kan wel dus.

11.15 uur. Langs de binnenhaven.

Maar we, en ook de andere vissers hier kunnen niets vangen dus we gaan verder. We willen richting de Bibliotheek en onderweg vissen waar het kan tussen de woonboten.

11.34 uur. De eerste lijnbreuk.

Er doen zoveel teams mee dat het eigenlijk om de beurten vissen is waar een gaatje vrij is tussen de woonboten. Vis die zwemt zeggen ze dusse wat maakt het uit. Maar onder de woonboten en de planten die er omheen staan daar schuilt de vis juist. De ene soort voor bescherming en de andere soort die we willen hebben de predators dus liggen daar juist in ambusch. En probeer die maar eens te trickeren met je kunstaas tussen zoveel aasvis op dit moment op het Kanaal. Dat valt niet mee.

11.45 uur. Cees de Alchemist wenst on ook succes.

Zo lopende kom je wel veel bekenden tegen. En moet je uitleggen wat er gaande is want meestal zien ze me aan de waterkant op een kanis zitten of in een bootje. Maar bepakt is nieuw voor ze en ook voor mij. En leggen we de bedoeling uit over streetfishing.

12.22 uur.

Ik zal hier mijn grootste baars vangen van vandaag terwijl team 32, Dennis Horvath even later hier na mij een baarsje uitpeutert en Marcel van Oudheusden terwijl ik mijn baars terugzet er eentje pakt naast de zwarte boot. Daar waren we naar onderweg en die waren Jan net voor. Je vist ook zo dicht op elkaar terwijl het parcours immens groot is. Maar met zoveel teams kan dat niet anders en iedereen neemt dat voor lief. Ja men helpt elkaar zelfs al er iemand vast zit met zijn kunstaas.

12.12 uur. Eindelijk de tweede.
Dat is 23 + 29 cm = 52cm.

dddff

14.02 uur. Het wil niet echt vlotten.

We vissen tot aan het winkelcentrum toe tot er zelfs onder maar de voetjes en Jan zijn nieuwe heupen beginnen te protesteren. Later en ik wist dat eigenlijk wel moesten we de andere kant ook aandoen van die overbrugging. Daar wil nog wel eens een snoekbaarsje te vangen zijn en dat was vandaag ook zo. Zal het de leeftijd zijn dat we er de puf niet meer voor hadden of de conditie om verder te gaan en kozen voor natuurlijk vissende de terugweg. Over die stappenteller hebben we het al gehad die automatisch op je telefoon aangeeft.

15.20 uur. Op de grens van het parcours.

We lopen weer terug en al vissende op de stekken die we al op de heenweg hebben afgevist. Voor en achter ons lopen ook vissers dus erg veel geloof hebben we er niet in. We lopen zelfs de groen brug voorbij richting Land van Paling maar daar zijn drie teams waaronder Wim en Martijn aan het vissen. Dan nemen we recht in de wind de andere kant de koopvaardijhaven onder handen.

15.23 uur De grootste van de dag.

En als Wim en Martijn net weg zijn en wij op het bankje ons kunstaas veranderen komt er weer en team aan lopen op Land van Paling. Die zien we elkaar een box geven en we gaan dan even kijken. En jawel er zitten daar twee snoeken die ik op dezelfde dag heb gevangenn tijdens het feeder vissen en de grootste die wordt nu gevangen. Hoeveel kunstaas zal die vandaag voorbij hebben laten gaan.

15.37 uur. Het zit er op.

We proberen nog eventjes tegen de wind in te gooien maar ik heb te lichte loodkoppen voor dat werk bij me.

15.53 uur. Les in efficiëntie.

In de haven zien we nog een paar diehards die vangen nog wat grondels met de dobber en die waren kleiner dan hun wijsvinger. Toch werden ze op de mat gelegd. Ze tellen ook mee met deze wedstrijd en 5x5cm kan net de overwinning zijn.

16.10 uur. Een snack.

En we sluiten af. Wim en Martijn doen vandaag niet onder aan de prestaties met ons maar Dennis en Marcel houden de eer van de Buckaroo’s hoog en weten de tweede plaats te veroveren met 325cm. Dat is dus klasse gevist vandaag en heel veel gelopen horen we. Het was sprokkelen met hier en daar een visje. De jagerslaarzen van Marcel zijn de zolen helemaal van versleten vandaag. Nu hoef je Dennis dit allemaal niet uit te leggen natuurlijk als oud Nederlands streetfish kampioen en Marcel kan ook best aardig met een hengel overweg en heeft al gevist over de gehele aardbol.

Foto van de Catfish.

Een sterk koppel dus en gefeliciteerd mannen met de tweede plek. Toch nog een lichtpuntje vandaag en heeft er een Bucakroo koppel een prijs gewonnen.

Van de 53 teams zijn wij 32e geworden met twee visjes. Dat moet volgende keer beter dus. Want twee baarsjes dat is wel heel erg weinig. Kan nog slechter natuurlijk want 26 man heeft helemaal niets gevangen. Jan vond nummertje 13 niet zo erg maar volgende keer vraag ik toch aan Désiree het laatste nummer. Dat ben ik nu eenmaal gewent bij de VethsVK. En ik denk dat we ook de oudste deelnemers waren dusse volgende keer het laatste nummer graag. Desiree, Patrick en jullie team. Bedankt weer voor de leuke visdag en Westin voor de goodybag. Het was weer een leerzame dag en volgende keer gaat ik in training. Wandelen wel te verstaan want ik voel mijn voeten niet meer..