Op de Zeebaars met Aad

Wat een ervaring is dit.

Tijdens het vissen met Jan en Willy op het Voornse Kanaal op de tweede wissel krijg ik een beller. Ik heb eigenlijk nooit mijn telefoon op zak tijdens het vissen dan ligt die in de auto maar deze keer ligt het apparaat nog in mijn viskistje. Het is Aad beter bekent als het Vissertje VD Meer uit Delft. Of ik morgen zin heb om mee te gaan naar de Blokkendam om te vissen op de zeebaars.

Wat denk je zelf dan, ja natuurlijk. Aad heb ik drie jaar geleden ontmoet voor de blokkendam toen ik er viste met mijn vismaatje Joop Flohil. En een half jaar geleden kwam ik hem weer tegen hier op mijn eigen stek op de punt tijdens een snoekbaarssessie. Wat een ervaring ben ik weer rijker het vertrekken van het strand. Was een heerlijke dag en voor herhaling vatbaar. Bedankt daarvoor Aad. Maar eerst gaan we het spui onveilig maken met de BassBuster op de roofblei. Maar hier is dan het het verslag, weer een mooie herinnering van de BassbusterAvonturen

06.30 uur. Broodje ei hoort erbij.

Als ik gaat vissen slaap ik altijd slecht die nacht. Raar want het is niet zo dat in weinig gaat vissen maar van te voren heb ik al een net vol gevangen zal ik maar zeggen. Weet al welke stekken ik wil aandoen of zitten en ben dan volop aan het vangen of zie de vorige keren weer voorbij komen. Ben dus veel te vroeg op. Om het uur wakker en dan steevast twee uur voor dat de wekker gaat val ik uit slaap. Als ik nu me omdraai verslaap ik me zeker dus staat ik na wat WP een soort scrabble spelen. Het is een woordspelletje wat ik dan doet met Gerda. Die is ook altijd vroeg op en voor haar werk en tijdens de koffie spelen we dan. Ik maak eerst een paar calorieën bommen wat broodjes met ei en spek. Het is de eerste keer dat ik met Aad mee gaat vissen en weet niet dat die dat niet lust. Die eet alleen zoete koek. Hoe dat die aan dat lijntje komt is me dus een raadsel maar goed. Ik moet dus vandaag mijn best doen.

07.50 uur. Een vliegende kraai vangt altijd wat.
Mooi plekkie om te stallen.

Ik heb om acht uur afgesproken met Aad bij zijn stalling van de boot. Lang hoef ik niet te wachten als die er aan komt. Wat een ruimte heeft die daar tot zijn beschikking. En wat jammer dat die er nog maar een klein jaartje kan staan. De huur is opgezegd want waarschijnlijk gaat het tegen de vlakte. Ik de hoek ligt een Wielkeg. Die zoek ik nog en gelijk zegt Aad hier neem maar mee. Nee joh doet biet zo raar maar hij staat er op. Die ligt hier al jaren in ongebruikt in de hoek. Zo heb ik dus al wat gevangen zonder water te hebben gezien.

08.20 uur.

Aangekomen bij de zeevisvereniging WSV ‘s-Gravenzande achter de duinen. Wat een ruimte weer heeft die vereniging met een eigen parkeerplaats en al.

Logo op de deur.
Clubhuis lijkt wel een balzaal.

En als ik dan de ‘kantine’ ziet daar zal menig hengelsport vereniging zijn vingers bij aflikken. Wat een mooie ruimte is dat dan. Door het glas van de deur gefotografeerd maar wat ziet het er allemaal gelikt uit.

We schrijven ons in.
Er is genoeg gevangen de laatste dagen.
We staan er ook in.

Er is een logboek waar we dus ons inschrijven. Staat de trailer er nog na de tijd die je hebt ingevult is er een serieus probleem. Je moet maar hopen dat er dan binnen iemand achter een gesloten ruimte naar kijkt op dat moment. Maar goed prima toch en je ziet gelijk de vangsten van de laatste tijd. En dat ziet er goed uit. Dat wist Aad natuurlijk allang want die is hier een paar keer in de week.

Je kan kiezen.
Zonder trakkerrijbewijs.

Elk lid kan de trekker pakken om met zijn trailer naar het strand te gaan. Maar er is een trekkerwacht die je kan bellen en die brengt je dan naar het strand.

Dat heeft die meer gedaan.
En aangehaakt.

En Aad hoort ook bij die trekkerwacht dus die doet alles vast voorbereiden want we zijn veel te vroeg voor de gemaakte afspraak van negen uur met Leo Verhagen. Wat goed dat er zulke mensen zijn in de vereniging. Je moet toch klaar staan op die momenten van de dag en zeker als ze er weer uit willen.

Daar gaan we zodadelijk omhoog.
08.45 uur. Hengels vast klaar maken.

Aad bereid alles voor en hawe haken de trailer aan de traktor, maken het hek open en de hengels worden opgetuigd.

08.59 uur. Daar is Leo al.

Dan is daar Leo samen met zijn vrouw. Ze hebben een huisje op het strand en daar gaan ze vandaag liggen baken. Dat is natuurlijk fantastisch en een beetje te eten en drinken mee. Niks geen gesleep en van alle gemakken voorzien.

09.01 uur. Daar gaan we dan.
Hek is al open.
Karren maar.

En dan gaan we ep de pad. Wordt ook al knap warm hier achter de duinen dus niks te vroeg.

We kruipen omhoog.
Gister vast Duitsers gezeten.
Het ligt er netjes bij hoor.
Top bereikt.
We zijn er.
De eerste strandgasten.
Boven op de duinrand.
Nog helemaal leeg.
In zijn achteruit.

Aan het aantal auto’s te zien is het nog rustig op het strand. En je heb wel bekijks met de badgasten om ons heen. Het te water gaan heb ik gefilmt. Dat is best spektakulair. Dat moet het helemaal zijn als er wat branding is en je door de golven heen moet. De filmpjes staan op mijn Faceboekpagina op dezelfde datem als herinnering van de BassBusterAvontureren.

We kiezen het ruime sop.
Lekker uitwaaien.
Spiegel glad is het.
We beginnen aan de monding van de waterweg.
We lopen prima.
Helieplatform.

Het is heerlijk op het water en de zee staat er bij als een spiegel. We scheren richting de ingang van de waterweg. We beginnen bij het helikopter platform en vissen er met 80grams pilkers. Helemaal nieuw voor mij en ik leer van Aad zijn speciale techniek met de beugel open en hoe de lange halen te tewerkstellen. Apart hoor maar is zo aangeleerd.

09.24 uur. De overkant.

De vooruitzichten zien er goed uit want de vangsten zijn soms formidabel. Maar je weet het als ik op de zeebaars gaat. Als ik gaat dan doen ze het om één of andere reden niet. Staan ze uit i.p.v. aan. Maar Aad veegt dat gelijk van tafel. Nee hoor de vangst berichten zijn hartstikke goed dusse. Kom maar op zou ik zo zeggen.

09.24 uur.
10.03 uur. De nul is er af.
10.11 uur. Het wordt drukker.

Het verslag van Aad op de FaceBook bij “bootvissers” dus daar maak ik gemakzuchtig maar uiters vriendelijk gelijk gebruik van;

Hoi medebootvissers.

Gisteren Dinsdag weer heerlijk wezen vissen samen met Freek Oosterhuis. Na de vele zeer goede vangstberichten van de afgelopen week en vooral het weekend, was het nu weer sprokkelen voor een Zeebaars. Eerst op de kopblokkendam gelegen met pilkers. Daar kregen wij geen enkele aanbeet. Een bootje naast ons ving af en toe wel een Zeebaars. Verschillende gewichten en kleurtjes gebruikt maar geen aanbeet. Na overleg met Freek zijn wij naar binnen gevaren naar een favoriete plek van mij. Het was druk met de visbootjes en daar is weinig plek om te vissen. Dus eigenlijk veel te vroeg op die stek. Ook zat het getij erg tegen het was namelijk doodtij. En op die plek moet het stromen. Alle bootjes waren aan het zoeken naar onze vriend Zeebaars. En ze zijn allemaal verder de Waterweg in gevaren. Nu het rustig werd met de bootjes toch maar fff verkast. Daar vingen wij 2 Zeebaarzen. Toch weer snel naar m,n favoriete stek terug en vingen daar 6 Zeebaarzen toen eindelijk de stroming er een beetje meer in kwam. Uiteindelijk 8 Zeebaarzen waarvan 3 maatse, de grootste was 55cm en lekker dik en loei sterk in de stroming. Het was een zeer leuke en warme dag samen met Freek Oosterhuis. Vriendelijke visgroetjes Aad en Freek en allemaal mooie kromme hengels toegewenst.

We hebben pilkers genoeg aan board.

Ik heb een aardig doosje met pilkers maar 80gram heb ik niet en nog nooit nodig gehad ook. Maar Aad trekt een tas open en die heeft er genoeg.

10.16 uur. Boot op boot.

We zien om ons heen wel zo nu en dan een dreumes worden gevangen maar zo wild als voorspelt is het niet. Aad heeft wel een horstmakreel gevangen dus de nul is er in ieder geval af. We gaan verkassen naar een andere stek.

11.03 uur. Nieuwe stek nieuwe kansen.
Nu stroomt het goed.

Als er zo’n gigantische boot voorbij komt dan wordt het water tussen de blokken door geperst. Daar wachten onze stekelige makkers o. Dan is de aasvis in de problemen en een gemakkelijke prooi geworden. Zo ook imiteert dat onze pluggen. En nu maar hopen dat ze zich vergissen en die pakken.

12.25 uur. Eindelijk.
We zijn er blij mee.
12.28 uur. Dan heb ik er ook eentje.

Dan eindelijk heeft Aad om half één een aanbeet die die ik voor hem kan netten. Hij raakt wel gevoelig gewond aan het topje van zijn vwijsvinger. De staartdreg prikt hemen daar heeft die de hele dag last van met ingooien. Dan even later kan ik dezelfde maat foppen. Dat is lang geleden voor mij dat ik zo’n zilveren ridder mag vangen.

We zien springers.
13.43 uur. Dat is een betere.
Zo nu en dan een zeehond.

Naast ons zie ik zo nu en dan grote forellen springen rond de groene boei maar vlak bij achter de boot is er eentje die moddervet en kogeltje rond is en minstens tachtig centimeter lang. Die springt zeker twee meter in de lucht. Wat een plons en wat een mooi gezicht was dat. We kijken er naar en zijn er even stil van. Ik mak met één van de hengels een 30-60grammer van Aad gaan vissen want die Ugly stick waar ik nu mee vist lijkt daarbij vergeleken het vervoer van mijn schoonmoeder. Wat een verschil maar de volgende vis verspeel ik wel vlak bij de boot.

15.07 uur.
15.18 uur Volgende stek.
Er valt genoeg te zien.

We zien geen bootjes meer heen en weer varen. We denken dat die allemaal de waterweg op zijn gaan vissen. We verkassen dan ook naar en dammetje aan de overkant. Want het is helemaal stil gevallen en de stroom wil er ook maar niet in komen. En die moet er echt zijn en wel zo hard mogelijk.

15.24 uur.
Wat een waaghals.

Maar daar kunnen we ook geen potten breken. Aad pakt er wel nog een kleine rakker en die wordt liefdevol gekeust en bedankt. Dat die zijn oma maar gaat halen. En dan als het water nog lager staat komt daar een waagghals aan op het dammetje. Niet wijs zijn ze. Als er een flinke boot door de vaargeul komt slaat daar de golven overheen. Als Aad zijn kunstaas vier keer vangt is die er klaar mee en vertrekken we.