Kleine Belt 2016 DM 1

Vrijdag 1 april 2016 verzamelen we om acht ur in Oudenhoorn bij Rob. We gaan naar Denemarken onder de rook van Middelfart een weekje vissen met de boot. Rob Puijk, Fred Weijts, Hans de Vries en Richard Knook zijn dit keer de mede kompanen van de Bassbuster. Zal het me lukken nu wel eens wat vis te vangen daar na al een paar sepers daar te hebben meegemaakt in dat mooie Denemarken.

Het is rustig op de weg en we kunnen goed opschieten. Om 13.00 uur is de eerste koffie stop. De mannen weten precies hoe alle stops langs de weg er uit zien. Is er wel of niet een toilet, drink of eetgelegenheid. Door de jaren heen hebben ze ze allmaal wel een keertje gezien. We krijgen dan ook te horen over de walkyTalkie van Fred dat we betre de volgende stop kunnen nemen als Rob trek in een bakkie krijg. Je weet wel net na die scherpe bocht horen we hem zeggen en een paar kilometers verder moet Rob in de flink remmen. Onverwacht een scherpe bocht om in te voegen. Op één van z’n eerste reizen hoor ik dan dat hij hier toen veel te snel was in gevlogen en vol de ankers in moest met z’n combinatie.

De rustpauzes.

En jawel dan krijgen we een rustige parkeer gelegenheid en kunnen we aan de broodjes met ballen gehakt en verse koffie. Geloof dat iedereen gehaktballen heeft gegeten want we hebben ze in drie smaken. De eerste dagen is gehaktdag. Ter plaatse wordt er water gekookt vanuit de auto van Rob. We zullen deze week nog veel meer technische hoogstandjes en snufjes te zien krijgen vanuit zijn nieuwe Merkedes. Om 18.00 uur rijden we Denemarken binnen en gaan daar als de zon opkomt even een dutje doen. Dat doe we altijd zegt Rob want je zit na een “paar “uurtjes sturen tegen dat ochtend zonnetje in te kijken dus dat doen we ook voor de veiligheid. Rob kruipt in de cabine op de drie stoelen achter en ik laat de leuning zakken maar riant ligt dat natuurlijk niet. Het is ff wegdommelen totdat er weer een vrachtwagen vertrekt. Dan heeft Richard het beter voor elkaar die is in de boot gaan liggen.

Laatste kilometers.

Het zonnetje valt toch af en toe tegen om half acht als we weer op de pad zijn. We worden welkom geheten door verschillende groepjes reeën en dat is altijd weer een fantastisch gezicht. Soms staan ze  een paar meter vanaf de railing te foerageren.

Recht onder de “nieuwe” brug liggen ook een paar goede stekken.

En dan eindelijk zien we de bekende brug bij Middelfart en zijn we er.

Het ligt er allemaal nog stilletjes bij ‘s morgens vroeg.

Eerst maar eens naar het havenkantoor en daar zien we dat het in het week-end gesloten is. Das lekker bijdehand. Maar gelukkig ziet Rob een bekende. Die heeft een grote boten verkoop en verhuur bedrijf en die wil wel even zijn pasje uitlenen voor de slagboom voor de trailerhelling. We laden het kaartje bij in de automaat en we kunnen in iedergeval de boten te water laten en alles klaar maken voor morgen. Ons melden doen we dan wel maandag.

Ze liggen er in n0-time in.

Maar koud dat het is of zou dat kopmen door de korte nachtrust van een uurtje. Dat wordt een vroegertje vanavond schat k zo in.

Rob heeft een nieuwe motor geplaatst van de week en dat kriebelt. Natuurlijk even proberen wat het verschil is met een 60PK of een 100PK en aan zijn glimmende oogjes te zien is hij blij. Maakt alleen wat meer herrie zegt hij en “dat is logisch” zou ik zo zeggen met 40pk meer power op de kont.

De boot van Fred ligt er ook al snel in zijn vak.

Gelukkig loopt alles van een lijen dakje want het meer dan frisjes in de haven en we zijn blij dat de boten in de boxen liggen. De aanleg lijnen hebben de cracks al op maat gemaakt aan elastieke touwen zodat met eb en vloed de boot altijd strak in het gareel gehouden wordt en netjes op zijn plaats blijft liggen in zijn box.

Pilkers en paternoster onderlijnen in alle kleuren en maten.

Nog even op jacht voor een vergunning nadat Rob wat informatie folders heeft afgegeven in de bibliotheek voor Tamara van Promotie Denemarken van MOB waar Rob een hoop werk voor verricht en ze al jaren op beurzen ondersteund. Een soort ANWB waar je allerlei informatie kan halen maar op zaterdag geen Tamara en zeker geen vergunningen…. Dan naar de plaatselijke hengelsport winkel waar we zien wat de hoofdzaak vissen hier is. Meters stelling met pilkers in alle kleuren en maten en de paternoster onderlijnen doet er niet voor onder. Met elk denkbare kleuren balletjes, formaat haken, lijn dikten tis zo gek niet welke combinatie je verzint en het hangt er.

Huisje met uitkijk op de golfbaan en klein belt.

Ons huisje ligt midden in een golf terrein aan het water. Het is ruim met veel ruimte er om heen. Prima stekkie dus weer om er een weekje te vertoeven.

Traditie dus oké dan maar overdag al een borrel, een schipper bitter.

Als alles is ingedeeld waar iedereen moet gaan slapen, vriezer en koelkast uitgeladen hengels gereed, onderlijnen en lood uitgezocht, kleding in de gaan stand dan moet er een Schipper Bitter gedronken worden volgens Rob dat is hier de traditie. Nu begrijp ik ook de mutsjes waar dit merk op staat die overal rond slingeren. Dan komt Fred met de volgende traditie een pot aanmaken voor de grootste vis van deze visweek en natuurlijk houden we dat in ere. Beetje competitie kan geen kwaad.

Iedereen heeft wel een smaakje meegenomen dus ff proeven.

Als dat dan weg gespoeld is met een biertje naar voorkeur moet ook de likeur 43 van Fred geproefd worden en iedereen heeft wel een “flesje” mee genomen naar eigen smaak en zo is het wel al vroeg borrelen geblazen aan de klein belt

Na de happy hour heeft zelfs het fototoestel moeite om alles scherp te houden.

De macaroni is heerlijk en we zitten lekker in het avond zonnetje op het terras. Tot nu toe primabella dus want dit weer heb ik in Denemarken nog niet meegemaakt. Altijd koud, nat, hagel en sneeuw rond deze tijd van het jaar gehad.

FF uitbuiken en even later zien we de eerste zonsondergang.

Wij zijn er dus klaar voor. Morgen wordt het knallen. Heb er zin an.

Fred tot morgen.

Wordt nu de hoogste tijd. Welterusten.