Dag 2; WPC 2018

Door dit vissie blanken we niet, nee berst is het niet.

Vandaag donderdag 15 juni 2018. Daar gaan we dan. Gelukkig voor ons was de rust dag verplaats. Want John en Henny kwamen pas terug om drie uur vanuit het ziekenhuis in Utrecht. Om zes uur opstaan en om drie uur naar bed met al die stress is zelfs John uitgevloerd. Met barstende hoofdpijn ligt hij to vier uur plat. Vannacht op de terug weg nog een nieuwe accu opgehaald bij Marco in Nieuwkoop maar zo te zien laad de 12V accu nu wel op met die nieuwe Bleu Smart IP65 Charger.

En daar snap ik dan niets van de drie rechtse zijn voor de 36V en die zijn bijna leeg en die linkse lader voor de 12V instrumenten die zou nog voor de helft vol zitten terwijl de Hummingbird de Onix om stroom mekkerde. 

Snappen doe ik het niet.

Ik ga alvast naar bed want wanneer John en Henny thuis zijn dat kan nog wel eventjes duren voordat Clinten uit de recovery room is. Die moet een paar weken met een rietje eten. Z’n kaak is vastgezet met elastiek en dat wordt alleen verwijdert als hij moet overgeven. Open geweest van z’n oor tot beneden aan de kaak toe om de schanieren weer vast te zetten. Totaal drie breuken dus die is er wel eventjes zoet mee. En jawel de volgende ochtend donderdag 14 juni 2018 is de accu helemaal vol. We gaan het er op wagen want om de accu te vervangen moeten al de accus los gemaakt worden. Want in het luik is het zo krap, of de accu’s te groot natuurlijk dat het niet anders gaat. Daar weet Leo alles van. Het is maar goed dat er een rustdag is vandaag. Dat men het heeft verplaats want wat een wind zo nu en dan. Levensgevaarlijk op het Haringvliet

Dear All, 

In view of weather conditions forecasted for tomorrow (see enclosed Windguru screenshot) the decision has been made to swap the Rest Day from Friday to tomorrow and therefore resuming the competition on Friday and Saturday. 

The weather forecast for Friday and Saturday that we currently have will provide safe conditions for the competition to take place.

It is strictly forbidden for any competing anglers to take their boats to the water used in the competition arena as per your maps tomorrow.

As you will appreciate safety comes first. 

Looking forward to seeing you all on Friday. 

Safety First.

John ligt bet hoofdpijn op bed en ik op de bank met een griepje, ik hoest me het ongans tot bloedneuzen toe. Gelukkig laad de accu nu goed want de puf ontbreekt ook om in het voor onder te duiken.

Henny weet een goed medicijn.

Maar als Henny terug komt van boodschappen doen weet ze precies wat ik nodig heb om op te knappen. Heerlijke witte broodjes die ik eigenlijk alleen eet met een harinkie.

Even op onze beurt wachten.

We zijn er helemaal klaar voor vrijdag 15 jun 2018 maar aan de steiger start de Onix wel op maar krijg een scherm te zien die ik niet kent en niemand van de ander Hummingbirds gebruiker herkennen dit.

Is dit gekomen doordat hij even gewerkt heeft op 10V.

Gary Palmer de Hummingbird pro staffer van Engeland raad aan de stroom er volledig af en op nieuw opstarten zonder kaartje. Dan heeft die zich zelf ge-herstart. Daarna kaartje er in en klaar is Freek. Het wil niet lukken voor de briefing.

Dag 1 tikkie te laat maar daardoor als eerste m’n papieren en vandaag de laatste.

Gary doet zijn verhaal en geeft de weerberichten nog een keertje door. Het wordt fantastisch op het water vandaag dus maar goed dat de rustdag is verplaatst.. Mijn griep is nog niet minder geworden en zo af en toe hoest ik me longen er zowat uit. Wat vervelend en nu net deze dagen. En dat terwijl ik eigenlijk nooit ziek ben.

Allemaal naar de startlijn die loopt vanaf de vuurtoren naar het vlaggenschip.

Stilte voor de storm. Je mag maar 9 km voor het haven gebied en de politie heeft al waarschuwingen uit gedeeld voor de wedstrijd. De eerste dag wemelde het van de politie boten op het parcours zowel de grote stalen als de rubberboten maar er is geen houden aan voor ze.

Nu is het nog rustig voor de vuurtoren.

Want iedereen vertrekt vol gas en er zijn er die halen op hun gemakje 150km met hun 500PK motoren. Net als dat nu wordt toegestaan meer dan drie hengels opgetuigd aan boord te hebben staan want er zijn er die maken het wel heel bond. Tientallen liggen er en in het luik nog eens zo’n hoeveelheid. Je lijkt je ogen uit. Wat een materiaal hebben die gasten aan board.

Met de start lukt het beide niet een plaatje te schieten. Wat een geweld om ons heen als overal het gas open gaat. We beginnen toch weer aan de overkant bij Baak de Pieter in het aardappel gat. Daar waar John een baars verspeelde daar liggen al twee snelle jongens dus we liggen daardoor recht voor de uitlaat.

Onze tactiek is weer hetzelfde met onze 80PK snelheid.

Ook geen slechte plek maar deze keer kies ik er voor om te verticalen met shads het talud op te vissen naar de wierbedden en daar met spinnerbaits en wierless te gaan vissen tot poppers aan toe. Maar we krijgen geen aanbeet terwijl ik ze toch echt zie liggen op de Combo 998c SI. Wat klote dat die Onix het niet doet. Na de wierbedden te hebben afgegooid vaar ik nog wat rondjes vertikalend en diogonalend maar we kunnen ze niet activeren. Terwijl we op de plek van gister twee vissen zien vangen. Wat een soft is dat steeds. We gaan na een uurtje aan de andere kant van het aardappelgat tegen het vogel eiland aan proberen tegen het talud aan aan de rand van het wier. Met spinner baits etc door de planten en met dikke shads, pluggen, woblers maar wat ik er ook aanknoop. Geen aanbeten

Zo’n dood instrument, jammer hoor dat dat net nu moet gebeuren.

We vissen de hele rand best snel af met z’n tweeën langs de Slijkplaat maar beide zonder resultaat. Jammer hoor vissen zonder side scanner. Maar het tis niet anders

De zon begint al aardig door te komen en de wind gaat liggen.

Ook voor Sommelsdijk waar ik op een paar plekken toch al een paar mooie snoekbaarzen in het verleden tussen de planten vandaan heb getrokken. Vooral de Hybrid Pike van Savege Gear doet het daar fantastisch maar vandaag niet dus. Daar waar het er soms net buiten het talud recht naar beneden gaat naar zeventien meter maar ook daar kunnen we niets trickeren.

Het wordt zelfs warm.

De harders springen bijna in de boot dus ook eens met groot aas gegooid. Denk dat die dikke snoeken niet vies zijn van een harder als tussendoortje maar ook dat geeft geen succes.

Baars zijn niet thuis.
Snoekbaars is er niet.

En dan eindelijk voor Middelharnis krijgt John er een klap, nee twee korte rukken aan zijn spinnerbait. Ik zie het aan zijn top na de schreeuw maar hij kan hem niet verzilveren. Daar wordt bijna mijn hengel over de knie gelegd.

En dan bij de havenmond van Middelharnis uit de kant een een minuscule tikje en kan ik een dreumis haken. Weet dat tie slecht gehaakt is en roep scheppen, scheppen, scheppen die vis en hij ligt los in het net. Wat een mazzel dan weer. Dan stopt de dieptemeter er ook mee en dat op een volle VMF Semi Traction 105. Denk dat ik gek wordt en bijna gaan ze te water achter die hengel van John achterna. Nee het zit deze keer niet mee met de apparatuur.

Hier stroomt het dan eindelijk een beetje.

We eindigen op het Spui maar ook daar kunnen we niets vangen en alleen John krijgt een ferme tik langs de rand zal een snoekbaars geweest zijn en eentje op de spinnerbait maar is weer te laat denk ik met ferm aanslaan. Zie wel duidelijk aan het schudden van de top na een schreeuw dat er vis aan zit. Verticalen is nog niet zo makkelijk als het lijkt en dat begint hij nu in te zien. Morgen gaan we richting de Haringvlietbrug. Eens zien of onze kansen daar keren. We gaan toch vanavond de accu’s uit de boot halen en opnieuw indelen met een nieuwe Zenith lithium voor het 12V systeem. Dan moet het volgens Marco helemaal goed komen als de Hummingbird Onix voldoende stroom krijgt. Gelukkig maar wat ben dat blind vissen wel zat.

Nog wat plaatjes gekregen van Guido Merlijn. Bedankt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *