Yamaha Pro Fishing Cup Dag 1

We doen natuurlijk weer mee aan de roofviswedstrijd van Roofmeister 15 en 16 juni 2024. De vorige keren steeds de tweede dag dan was er wel iets maar nu zijn we goed voorbereid. De MinnKota is vernieuwd door Marco Groenenberg uit Nieuwkoop van Evin en nu helemaal automatisch. En de Yamaha heeft een grote beurt gehad vorige week bij Bert Welgraven van Watersportbedrijf De Graaff in Dordrecht. Alle hengels en molens nagekeken en het kunstaas hier en daar aangevuld. Vorige week een paar uurtjes voorgevist en het liep allemaal van een leien dakje. Want het is precies een jaar geleden dat de BassBuster er in heeft gelegen. Schande natuurlijk maar vier keer in de week vissen is zo’n beetje het matje voor me. Je moet toch weer alles klaar maken voor de volgende dag en er is altijd wel iets wat gemaakt of vervangen moet worden.

Mazzel en Pech liggen dicht bij elkaar. Maar dat voor later want hoeveel pech kan je hebben en dat steeds met deze Yamaha Pro Fishing Cup wedstrijd.

Keurig op tijd.
Randje erop.
Toch nog wat bijmaken.

De petjes en meetlint zijn ruim op tijd binnen en Wim lijmt er dan altijd een randje aan het meetlint. En na het proefvissen toch nog wat shadjes gerigt want met 15 gram houd je geen bodem met deze stroming. Dat water wat allemaal voorbij komt van onze oosterburen.

Gaat net
Niets meer aan doen.

Met voorvissen commentaar gekregen van de beveiliging dat mijn trailer en auto niet goed geparkeerd stond en of ik volgende keer in de parkeervakken wil gaan staan. Tuurlijk en ben het nog niet verleerd. Draai de combinatie in één keer op de nauwe parkeerplek.

06.32 uur We hebben er zin an.
Nieuwe golf breker.

We hebben er verschrikkelijk veel zin is. Ik heb een regenpak gekregen van Wim die me wel past. Een soepele dunne waterdichte XXXL die makkelijk over de kleding is aan te trekken is lastig te vinden. En nu zijn we uniform in de boot. Ik denk dat we terug nog eventjes rondom die nieuwe afrastering gaan vissen die ze voor de ingang van de haven hebben neergezet.

De bedoeling is dus je kaart in twee dagen vol te vissen en de bonus vissen geven meestal de doorslag. Maarja meerval zwemt niet overal en is toch een specifieke visserij en datzelfde geld voor de zeebaars en de roofblei. De eerste twee edities hebben wij de grootste roofblei kunnen vangen en toch twee keer en waardebon kunnen scoren van 100€. Daar gaan we dit jaar dus weer voor.

Leaderboard Top10 06.59 uur we kunnen starten.

07.24 uur. 45cm.
07.35 uur. 42cm.
07.45 uur. 42cm.

Het gaat eigenlijk gelijk goed op onze stek. Geen roofblei festijn maar het is baarzenbal. De kaart is binnen een uurtje vol met de baarzen. Gooien er zelfs eentje terug voordat er een foto is gemaakt om op te sturen. Maar we zitten er midden in dus dat komt wel goed. We gaan als een tierelier en als de regen zo nu en dan stopt is het heerlijk vissen ondanks de wind. Want tijdens die buien trekt die ook aan en moet de MinnKota naar standje tien met golven van een dikke meter hoog.

Leaderboard Top10 07.34 uur. Wat leuk we worden in de gaten gehoiuden en staan in de leaderboard vermeld.

Tijd voor een broodje ei met spek. Daar heeft Annet voor gezorgd. We komen niets te kort vandaag met de catering. Wim heeft ook boodschappen gedaan en een grote tas vol lekkernijen gezorgd. Ik wist niet dat er zoveel soorten koeken waren.

08.31 uur.

En dan plotseling stopt de Front troller ermee. De stroom onderbreekt steeds en dan slaat hij van ankeren af. We proberen een klapanker met vijf meter ketting en vijftig meter zinkende nylon lijn. Ziet het daglicht uit het vooronder voor het eerst. Nooit nodig gehad met die oude minnKota. Maar we blijven kruien. Het anker pakt niet op deze ondiepe plek en golven van een dikke meter. Na een half uurtje zijn we het zat na vier keer geprobeerd te hebben en gaan we maar trollen over de stek heen.

08.55 uur.
08.57 uur.

Maar ook trollend lukt het die rakkers te foppen. En op het enigste plekje op het Haringvliet zonder witte koppen en redelijk schoon water kunnen we onze slag slaan. Wim pakt de eerste dikke snoekbaars maar die heeft zijn molen veel te strak staan en boven het net draait die om met een verschrikkelijke slag van zijn staart en deze schiet los. Wat een rug was dat dan. We balen als een stekker. Wat een dikke dame was dat dan. Mijn eerste vis is een mooie snoek op dit plateau.

09.18 uur.
10.27 uur.
10.45 uur.

Leaderboard Top10 09.34 uur staan onze baarzen al maar in de top 10 staan we dus nog lang niet.

En een dik kwartier later we zijn net klaar met de administratie en varen nog geen twee meter als de plug alweer wordt gegrepen. Nu een mooie snoekbaars voor mij. En die kunnen we wel netten. Zo dadelijk terug naar Hellevoetsluis dat zien we later wel. De heenweg de wind in de rug en dat ging goed weliswaar halve kracht varen want we doken zo nu en dan de golven in. Terug wilden we toch al trollen langs de zeedijk maar daar aangekomen zo dadelijk laten we het wel uit ons hoofd. Je moet daar zo dicht op de rand varen dat we bang zijn dat we door die golven Bfr7 op de kant worden geduwd met die lage snelheid. Zo nu en dan komen er golven water over de boeg een en maar goed dat de bilge pomp werkt.

11.08 uur.
12.54 uur.
13.14 uur.

En weer is het tien meter trollen en we hebben er weer een mooie snoekbaars. Je zou bijna werpen vissen om je heen maar we hebben nu nog een snoek nodig. Dat is dus meters maken weten we van deze stek.

Als we dan van Martijn horen dat we zelfs eventjes net als vorig jaar op twee hebben gestaan zijn we door het dolle heen. Nu ook nog proberen die bones vis te vangen een dikke roobblei maar dat valt niet mee in deze omstandigheden. Die hoge golven en harde wind spelen ons parten.

13.26 uur.

Een baars dat lukt wel maar een roofblei of nog liever een snoek om de kaart vol te maken lukt ons niet.

444cm tot nu toe, graag nog een snoek erbij.
We hebben overdag contact met Marijn die ons volgt.

We gaan terug naar Hellevoetsluis tegen de wind in. Het is nu wat rustiger lijkt het wel op het Haringvliet en we gaan langs de 4 meterlijn terug. Zit mijn plug op de drie meter en die dieplopende van Wim op vijf meter. Het is er heel onregelmatig dus vaak moeten we de hengel ophoog steken om boven de planten te blijven. Wat zie je dat toch goed op de Hummingbirds.

16.04 uur. Kasteel van een baars.

Het is vier uur zegt wim en haalt zijn hengel binnen. Dan begin ik ook te draaien maar dat is lastig in de golven en de regen. Dus als Wim zijn plug binnen is geef ik mijn Westin stok over en Wim begint te draaien. En rammm er klapt nog een predator op de plug. Verdorie dik twee uur over gedaan om vanaf Oudenhoorn naar Hellevoet te varen tegen die golven in en dan bij de laatste bocht nog een vis vangen.

Erger nog het is een baars waarmee we de grootste zouden hebben gevangen want die zou 48cm worden 1 cm groter dan die we al hebben gevangen vanmorgen. Deze is dik vijftig cm. Beetje mazzel pak ik die een paar minuten eerder. Jammer tis niet anders. We zijn in die wind, regen en golven de boot onder controle houdende minstens vijf als het geen tien minuten is om die vis fatsoenlijk te fotograferen met badge, pet en meetlint.

Wat een wind.

We moeten dus nog één snoek vangen om de kaart vol te krijgen. Vreemd dat we geen aanbeet hebben gekregen langs de Zeedijk. Maar we voeren dan niet over de 3 meter want dat is veel te dicht aan de kant met deze Bfr7. De golven slaan zo af en toe over de boeg heen en dan is het even vol gas weer tegen in om koers te houden. Zie de filmpjes. Morgen aan de andere kant van Hellevoetsluis daar zijn de ondiepten tor drie meter ver uit de kant. De bootr op ankeren zetten en een tennisarm gooien. Met lichte loodkopjes of zelf zonder, spinnerbaits en oppervlakte kunstaas als kikkers en poppers moet dat zeker gaan lukken. We zijn nog nooit zo dichtbij geweest om mee te doen voor de prijzen. We staan op plek 11 einde dag dus één knappe snoek erbij morgen het liefste nog een tweede voor een upgrade en we doen dit jaar mee voor de prijzen. We hebben 444 punten en nummer één 525 punten. Dat is een snoek van 91 cm en ik gaat er van uit dat dat moet lukken. Misschien een upgrade van de snoek van 70cm. We hebben er zin an.

Maar de beste vangst van vandaag ligt op het aanrecht. Heerlijk mee genomen gisteren uit Nieuwkoop van palingrokerij Hoogerwerf aan het Zuideinde 68A. Die verhuurd ook bootjes. Daar waren we met de Buckaroo’s zoals te lezen was in het vorige BassBusterAvontuur gestart voor een daagje Nieuwkoopse plassen te bevissen.

Reactie’s

Een bedankje voor de Herinering op de BassBusterAvoturen

Deze volgende foto’s zijn doorgestuurd naar Roofmeister. Dat moest met een ’s morgens opgestuurde logo bij de vis. De vis op een eerder opgestuurd meetlint en dat alles op een onthaakmat. Probeer dat allemaal maar eens met BFR7 in de regen met zo nu en dan golven van dik een metertje bij elkaar te houden. Moest een keertje een duik nemen naar mijn telefoon die op de onthaakmat lag en opwaaide..

07.26 uur.
12.58 uur.
13.16 uur.
13.17 uur. Deze gaan gelijk terug
13.27 uur. Ook geen upgrade.