De 12V accu die is geplaatst in de boot zodat de start accu niet belast is met alle randapparatuur. Dat is nog alleen de HumminBird de uitgebreide visfinder maar er moet nog extra verlichting op de hengels steunbalk komen. Een verstraler voorop zodat we ‘s nachts de boeien missen op de Oosterschelde, Een breedstraler om licht te hebben bij het trailleren, binnenverlichting, radio, marifoon, claxon, zodat de startaccu allen voor de motor bestemt blijft.
Leo komt me helpen op woensdag 11 juni 2014 en daar ben ik blij mee. Met m’n vingers en schouder is het na de operatie nooit meer 100% geworden en dat merk als je als een slangenmens op de lastigste plekjes een boutje moet losdraaien en vooral weer terug plaatsen terug erop en tegelijkertijd vastdraaien
Goede service hoor van Willen en Dave van “Vas”. Loop al een tijdje te klooien met die accu en nu wordt hij kosteloos zo omgewisseld na doormeten. Geladen geeft hij te weinig spanning
Kan ik gelijk de kabel van Marco van Evin aansluiten. Die gaat vanaf de startaccu van de boot naar de extra accu voor de bovenstaande randapparatuur. Mocht ik dan problemen hebben met de startaccu dan hoef ik alleen maar twee Edison stekkers in elkaar te steken en start op de tweede 12V accu die we nu plaatsen. Je zal maar op zee zitten en de motor slaat niet aan. De derde mogelijkheid is dan met de hand, een trekkkoord boven op de motor maar dat zal niet fijn zijn met slecht weer en golven. Maar veiligheid voorrop dus nu drie mogelijkheden om de motor te starten en die krijgt natuurlijk elk voorjaar een beurt, olie, vet in staartstuk, nieuwe bougies, alles afstellen dus alles prima voor elkaar
Maak ook een gaten in mijn dashboard voor claxon knop, stekker ingang zodat ik de extra 12V accu makkelijk kan laden en niet meer in de boot hoeft te klimmen en een 53mm gat voor Ritchie. Die heb ik van de BusterClan gekregen voor mijn verjaardag alweer van 2009 dus dat werd wel eens tijd
Het is een heel gedoe de 12V accu eruit te halen. Alles past precies en ook de 36V serie moet los gemaakt worden. Dan de middelste eerst eruit zodat de 12v gedraaid kan worden om eruit te kunnen. Dit kunstje hebben we al een keertje of vijf gedaan in de laatste vier jaar omdat er steeds wat was met de accu’s dus we worden er handig in. Nee het pas precies en de gedachte was eer die er weer uit moeten zijn we minstens vijf jaar verder niet wetende zo’n pech te hebben met die batterijen want het is een k*#()t karweitje. Leo moet om 17.00 thuis zijn want hij heeft de nacht en wil nog een paar uurtjes slapen. En ik moet weer even met m’n poot omhoog want m’n been is weer twee keer zo dik van het vocht. Morgen weer een dag.
Met zappen kom ik in de tweede helft hockey terecht en het was om in slaap te vallen. Been ziet er weer wat normaler uit dus ga nog even naar achter. En wonder boven wonder is het in minder dan een half uurtje gepiept het wisselen van de accu. Nog drie keer alles gecheckt maar echt het is zo ik kan het niet geloven dat het deze keer zo snel is gegaan en voordat het eindsignaal klinkt ben ik weer in m’n luie stoel terug
De volgende middag (woensdag) hoeven we alleen de kabels nog maar te voorzien van de stekkers. Op de nieuwe accu zitten ze nu en moeten we alleen nog de kabel doortrekken naar achteren
Gat voor de navigatie kompas zit er nu ook in weliswaar een gat van 52mm dus moet ik nog wat vijlen en dat gaat langzaam. Ik heb niet de goede grove half ronde vijl maar dat komt na het weekend wel. Arie Krijgsman wil morgen wel mee het water op dus we gaan het Haringvliet op het wordt schitterend weer ervoor In ieder geval goed opgeschoten met alle klusjes die er te doen waren maar het karwei is nog niet plat.